Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 maj

    Bilarna laddar ön med el

    19 elbilar från Nissan stöttar det lokala el­nätet på den danska ön Bornholm. ­Tekniken kallas för V2G, vehicle to grid, och innebär att överskottsenergi från elbilarnas batterier överförs till ­elförsörjningen på ön.

     Gudhjem på Bornholm.
    Gudhjem på Bornholm. FOTO: Destination Bornholm

    Danska Bornholm ­brukar kallas för Solskensön. Det beror numera inte bara på att ön är väldigt populär bland turister – under en normal sommarsäsong får de 40 000 permanentboende sällskap av ungefär 600 000 besökare – utan också på att Bornholm ska bli helt själv­försörjande på förnyelsebar energi som solenergi och vindkraft år 2035.

    Men elförsörjning som bygger helt och hållet på sådan energi kan periodvis lätt bli instabil. Därför har Bornholms politiker bestämt sig för att testa om elbilar kan hjälpa till med att skapa en bättre stabilitet i elförsörjningen – redan nu.

    2016 startades ett projekt som ska pågå till 2024. 19 elbilar från Nissan ska genom sin kapacitet för dubbelriktad laddning stötta det ­lokala elnätet på ön. Bornholmsprojektet är ett av flera som visar att elbilar och laddhybrider kan vara med och skapa lite smartare, och billigare, lokal energiförsörjning i framtiden.

    Nervöst och ovant i början

    Fyra år efter projektstarten känner sig Ebbe Jensen, projektansvarig och fleet manager på Bornholms Regionskommune, rätt säker på att det kommer att gå bra med den framtida energiförsörjningen på ön. Men i början var det nervöst och ovant.

    – Det var verkligen en omställning och elbilar var något helt nytt för de flesta. Många undrade om strömmen verkligen skulle räcka när de körde runt på ön. Själv gick jag runt varje kväll och kollade att personalen kopplat in bilarna i laddstationerna och att laddningen flöt på som den skulle, berättar Ebbe Jensen.

     Elbilarna från Nissan står uppradade. Överskottsenergin från laddningen stöttar det lokala elnätet.
    Elbilarna från Nissan står uppradade. Överskottsenergin från laddningen stöttar det lokala elnätet. FOTO: Privat

    Det är huvudsakligen personal ­inom hemtjänst och äldreomsorg som använder elbilarna under sin arbetstid, mellan klockan 8 på morgonen och 16 på eftermiddagen. Under lunchpausen laddas bilarna upp lite extra i några av laddstationerna från företaget Nuvve, som ­ingår i projektet.

    Efter arbetstid ska laddkablarna obönhörligen sitta i sina uttag ­i laddstationerna, och det är alltså under kvälls- och nattetid som överskottsenergin från elbilarnas batterier kan matas in i det lokala elnätet. Båda modellerna från Nissan – Leaf och e-Nv200 – har kapacitet för dubbelriktad laddning, och Nuvves laddstationer är baserade på V2G-tekniken.

    Följer flödet på distans

    Ebbe Jensen kan på en skärm följa hur energin flödar från och till bilarna i realtid. Numera gör han det från hemmakontoret. På grund av coronapandemin har Danmark stängt sina gränser och hemförlovat många i offentlig tjänst, och ATL ­intervjuar honom genom ett videosamtal.

    – Det fungerar lika bra att göra det här hemifrån. Jag kan till ­exempel se på skärmen om det finns ­några problem i någon av laddstationerna, och följa förbrukningen av ström i de bilar som varit ute. En viktig sak som vi också ska kontrollera under projektet är om bilarnas batterier slits mer av den dubbelriktade laddningen – än så länge har vi inte sett det, säger Ebbe Jensen.

     Ebbe Jensen är projektansvarig vid Bornholms Regionkommune.
    Ebbe Jensen är projektansvarig vid Bornholms Regionkommune. FOTO: Privat

    I början av 2030-talet är tanken att det ska finnas 10 000 elbilar på Bornholm. Hade någon sagt det till Ebbe Jensen för tio år sedan hade han nog skrattat högt, men nu är han en hängiven anhängare av både elbilar och V2G-teknik.

    – För mig som har jobbat i bilbranschen i över 40 år är det verkligen kul att få vara med i omställningen till den här tekniken som ju inte är speciellt vanlig än. Det gör mig riktigt stolt att vara en av de ”first adopters”, säger Ebbe Jensen och ler stort.

    Flera städer med i försök

    Nissan har flera pilotprojekt i gång med V2G. I Danmark pågår ytterligare ett, liksom även i Nederländerna och Storbritannien, men också två i de svenska kommunerna Kungsbacka och Örebro. En annan japansk biltillverkare, Mitsubishi, ligger långt framme med projekt där bilföretagets elfordon används för att stabilisera energin i olika anläggningar.

     Även i Kungsbacka görs försök med V2G-teknik.
    Även i Kungsbacka görs försök med V2G-teknik. FOTO: Privat

    I år har Mitsubishi också lanserat Dendo Drive House på den japanska marknaden och kommer troligtvis att erbjuda det i Europa snart. Dendo Drive House innebär att den enskilda villan, med hjälp av en laddbar bil som har reversibel laddning, solpaneler, ett energiförvaltningssystem och ett stationärt batteri, ska kunna boosta elbehovet i byggnaden.

    Även den franska biltillverkaren Renault har startat projekt med V2G. Förra året sattes pilotprogram i gång i Portugal och Nederländerna och planen är att fortsätta i fem andra europeiska länder, bland annat Sverige. De elbilar som Renault använder i pilotprogrammen, Zoe, har utrustats med reversibla ombordladdare som kan göra likström till växelström, vilket enligt biltill­verkaren innebär att befintliga laddstationer enkelt och billigt kan anpassas för att ta emot energi.

    Japaner i täten

    De japanska biltillverkarna, framför allt Nissan, har legat i täten när det gäller V2G eftersom de använder laddstandarden Chademo (likström) både i hemlandet Japan och i Europa. Chademo har sedan 2014 en funktionalitet som innebär att laddstandarden kan användas för V2G direkt. De flesta andra biltillverkare som gör elbilar och laddhybrider använder de europeiska laddstandarderna Typ 2 (växelström) och CCS (likström).

    I fallet med Typ 2 och CCS måste standarden ISO 15118 implementeras i både bilen och laddboxen innan det är tekniskt möjligt att använda V2G. Den här standarden är fortfarande under utveckling, men kommer framöver att stödja inte bara laddning med sladd utan också induktiv, det vill säga trådlös, laddning.

     Så fungerar vehicle to grid-tekniken. Illustration från Nissan.
    Så fungerar vehicle to grid-tekniken. Illustration från Nissan. FOTO: Nissan

    V2G, V2H och V2X

    Det finns flera olika sätt att använda elbilens eller laddhybridens batteri som kraftkälla, vissa finns redan i dag medan andra är pilotprojekt och under utveckling. Troligen kommer det flera kommersiella system som kan användas såväl av kommuner och företag som av privata hushåll inom de närmaste åren.

    Några av de förkortningar som används för att beskriva vad tekniken kan utnyttjas för:

    • V2G, vehicle to grid: Innebär att bilen kan mata ut el direkt till elnätet.

    • V2H/B, vehicle to home/building: Betyder att bilens batteri kan användas som ett extra stöd för behoven i det egna lokala elsystemet.

    • V2X, vehicle to things/everything: Innebär att energin i bilen kan användas som en ”off-grid”-kraftkälla, till exempel för elektriska verktyg eller som reservkraft vid strömavbrott.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen