Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 mars

    Här är Postnords blinda fläckar

    Mellersta Norrland och stora delar av södra Sverige är Postnords blinda fläckar. Där kan man inte få exempelvis reservdelar skickade med expressbrev över natten.

    Men Postnord tänker inte använda fjolårets rekordvinst till att förbättra servicen.

     Postnord når ut till alla postlådor i hela landet. Men tjänsten expressbrev når långt ifrån överallt över natten.
    Postnord når ut till alla postlådor i hela landet. Men tjänsten expressbrev når långt ifrån överallt över natten. FOTO: Cecilia Persson

    Det före detta krisföretaget Postnord gjorde i fjol en rekordvinst på 1,7 miljarder kronor efter skatt, sedan e-handeln fått en extra skjuts under pandemin.

    Men god ekonomi förbättrar inte servicen. En rad postflyg har ställts in. Enligt Postnord flyger man i dag 35 procent av det man gjorde 2017.

    ”Volymerna har flyttats över till lastbil och tåg”, skriver Postnord Sveriges vd Mathias Krümmel i mejl till ATL.

    Det är i linje med företagets mål att vara fossilfritt 2030.

    ”Att flyga mer än vad som är nödvändigt rimmar också illa med en sådan ambition”, skriver Mathias Krümmel.

    Men sparniten får följder för företagare ute i landet. ATL har studerat leveransvillkoren för inrikes expressbrev med maxvikten två kilo, som blev en egen spårbar tjänst vid årsskiftet. Tjänsten möjliggör leverans av till exempel mindre reservdelar eller läkemedel, eller prov från gården till ett labb, över natten.

    ”Postnords agerande förvånande”

    Fast inte överallt. Inte ens från Stockholmsterminalerna Årsta och Rosersberg går det att skicka express över natt till Mellannorrland eller Småland, Östergötland och stora delar av Blekinge, Halland och Västergötland (se grafik i slutet av artikeln).

    Det är inte enda problemet. Den varannandagsutdelning som nu rullas ut med start i Skåne, lämnar 139 000 tidningsprenumeranter utan dagstidning. Thomas Mattsson på branschorganisationen Tidningsutgivarna kallar det ett dråpslag och är kritisk till att ändringen genomförs innan den stora postutredningen är klar 2023.

    – Postnords agerande är ju så förvånande att regeringen till och med bett Myndigheten för press, radio och tv att snabbutreda konsekvenserna, säger han.

    Flera lokaltidningar drabbas hårt, liksom den kristna dagstidningen Dagen som distribuerat hela upplagan genom Postnord. I april tar tidningsbud över men det är dyrare och täcker inte hela landet. 10-20 procent av läsarna i glesbygd måste ändå få sin tidning med posten och då är det inte längre en dagstidning.

    Men Postnord Sverige har inte råd med daglig utdelning, skriver vd Mathias Krümmel:

    ”Nu finns det inte längre ekonomiska möjligheter att göra detta eftersom brevvolymerna, och därmed intäkterna, har fallit så pass mycket.”

    Paradoxalt nog tvingar varannandagsutdelning fram mer flyg när den ska vara genomförd sommaren 2022. Staten kräver precis som tidigare att 95 procent av alla brev ska nå adressaten inom två dagar. När breven blir liggande en dag extra på brevbärarens lokalkontor hinner de inte åka tåg eller lastbil dit. De måste flygas för att nå mottagaren inom två dagar.

    – Det äter upp en del av vinsten med varannandagsutdelningen, säger Henrik Ishihara, public affairs manager på Postnord, som inte kan svara på i vad mån det snabbar på expressbreven.

    Ingen vill intervjuas

    Att inte Postnord kan använda pengarna de tjänar på paket till att dela ut breven snabbare beror, som ATL tidigare berättat, på ett förbud i tillståndsvillkoren. Enligt Postnord förbjuder Postlagen korssubventionering mellan tjänster inom och utanför den samhällsomfattande delen, samtidigt som konkurrensrätten förbjuder företag med dominerande ställning att missbruka sin marknadsmakt.

    ATL har sökt ansvariga ministrar för kommentarer gällande den försämrade servicen. Ingen vill låta sig intervjuas på telefon, men digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) hänvisar via mejl till en sittande statlig utredning och till EU-kommissionens översyn av Postdirektivet. ”Vi vet inte när denna översyn är klar eller vad som blir nästa steg”, skriver han.

     Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S).
    Digitaliseringsminister Anders Ygeman (S). FOTO: Göran Berglund

    Näringsminister Ibrahim Baylan svarar också via mejl. Han tycker att det är positivt att Postnord når avkastningsmålet för statliga bolag på 10,5 procent.

     Ibrahim Baylan (S), näringsminister.
    Ibrahim Baylan (S), näringsminister. FOTO: Henrik Montgomery/TT

    LÄS MER OM POSTNORD:Politikerna om försämrade servicen: Vill inte styra PostnordSämre service – trots Postnords storvinstIndraget postflyg drabbar grisbönderPostgången livsviktig när proven ska framHär sköter tidningsbud paketleveransernaPostnord hittade hans paket – efter ett halvår

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen