Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 januari 2017

    Här är mjölkannonserna Facebook stoppade

    LRF:s Hjärta mjölk stoppades - ansågs sprida vilseledande material.

     Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook.
    Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook. FOTO: Lrf Mjölk

    ATL berättade i fredags att Facebook stängt annonskontot för kampanjen Hjärta mjölk som startats av svenska mjölkbönder och mejerier via LRF Mjölk.

    Syftet med kampanjen var att presentera fakta om hälsofördelarna med att dricka mjölk. Detta skedde bland annat genom att marknadsföra vissa inlägg så att de även spreds till personer som ännu inte ”gillar” facebooksidan.

     Anna Blomberg, mediestrateg på LRf Mjölk och på Hjärta mjölk.
    Anna Blomberg, mediestrateg på LRf Mjölk och på Hjärta mjölk. FOTO: Lrf Mjölk

    Anna Blomberg, mediestrateg på LRf Mjölk och på Hjärta mjölk, blev förvånad över att de stängdes av från annonskontot och har via en rad mail till Facebook försökt reda ut vad i kampanjen som de menade var vilseledande.

    ATL har tagit del av de mailen.

    ”Negativ feedback”

    Först svarar Facebook att annonskontot är avstängt för att det ”inte följer Facebooks annonseringsregler”.

    ”Ditt konto har inaktiverats eftersom det kört vilseledande annonser som medfört omfattande negativ feedback från användarna på Facebook” skriver en talesperson från Facebooks annonsgrupp till Anna Blomberg.

    Hon skriver då tillbaka och frågar varför annonserna anses vara vilseledande.

     Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook.
    Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook. FOTO: Lrf Mjölk

    Nöjer sig inte med svaret

    Facebook svarar då att de strävar efter att ge den bästa informationen och de bästa verktygen men att de i nuläget inte omprövar sitt beslut.

    Anna Blomberg nöjer sig inte med svaret utan frågar igen vilka annonser som anmälts, på vilket sätt de var vilseledande och hur många anmälningar som kommit in på respektive annons.

    Facebook svarar då:

    ”Efter en noggrann granskning har vi fastställt att vi inte kan vidta ytterligare åtgärder i det här ärendet”.

     Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook.
    Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook. FOTO: Lrf Mjölk

    Anna Blomberg är förvånad över att Facebook stängt av annonskontot, dessutom utan någon varning från dem innan.

    – Jag har sedan i december försökt att få svar från Facebook vad det är som ansetts vara vilseledande men vi har inte fått något svar, säger Anna Blomberg.

     Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook.
    Ett av de inlägg som stoppades för vidare spridning av Facebook.

    ATL har sökt representanter för Facebook för en kommentar. Via Spotlight PR för Facebook i Norden hälsar de att de inte kommenterar specifika fall.

    Läs mer: Facebook stängde av Hjärta mjölkLäs mer: Växande intresse för den svenska mjölkenLäs mer: Därför ska barn dricka mjölkLäs mer: Förskolor i stan ratar mjölkLäs mer: LRF Mjölk vill slå hål på myterna i sociala medier

    Till toppen