Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 mars

    Här är de vanligaste traktorerna – län för län

    I Södermanland mer än fördubblades John Deeres nyregistreringar förra året. I de sydligare Norrlandslänen har New Holland gått starkt framåt och i Norrbotten har Valtra återtagit tronen. Traktorsverige fortsätter att förändras.

     John Deere 3640 med delburen treskärig Överumsplog.
    John Deere 3640 med delburen treskärig Överumsplog. FOTO: Niklas Larsson

    När Transportstyrelsens nyregistreringssiffror bryts ner på länsnivå, finns det några län som sticker ut lite extra. I Södermanland har John Deere snittat på omkring 30 nyregistreringar per år under de senaste fem åren. Men så förra året tog företaget ett skutt upp till 58 stycken. Man gick därmed från en marknadsandel i länet på 21,6 procent 2017 till 54,7 procent 2018.

    – Jag tror att kunderna ser oss som en trygg partner när det gäller eftermarknad. Man vet att vi finns kvar, vi har en stor organisation, säger Anders Marklund, platschef hos återförsäljaren Bil & Traktorservice i Nyköping.

    I Västernorrlands, Gävleborgs och Jämtlands län ökade New Holland sina marknadsandelar med drygt tio procent. I Jämtland gick man från 10,2 procent till 20,5 procent av marknaden.

    – Det är väl för att jag har börjat sälja märket, skrattar Roland Johansson som driver Roland i Slandrom.

    Bytte med konkurrenten

    Han sålde Deutz-Fahr till för något år sedan medan konkurrenten Haraldssons då sålde New Holland. Men när märkena bytte importör så fick konkurrenterna i Jämtland byta traktormärken med varandra.

     New Holland T6.175 DC.
    New Holland T6.175 DC. FOTO: New Holland
     Traktorer från tyska Deutz-Fahr på jordbruksmässan PTAK utanför Warsawa i Polen den 1 februari 2019.
    Traktorer från tyska Deutz-Fahr på jordbruksmässan PTAK utanför Warsawa i Polen den 1 februari 2019. FOTO: Jaap Arriens/Zuma Press/TT

    Roland i Slandrom har sålt traktorer i 40 år och har tidigare i perioder varit återförsäljare för New Hollands föregångare Fiat, och Roland Johansson tror att det påverkar uppsvinget nu.

    – Nu är det nog en del gamla kunder, som jag sålde Fiat åt, som kommer igen. Jag har också annonserat ganska tufft och haft demovisningar.

    Hur är det som återförsäljare att byta märken?

    – Ja, det kostar ju pengar. Nu har vi ju en hel del hyllvärmare, reservdelar till tidigare märken, och det kostar ju en del. Men jag tycker det gick väldigt bra att gå från Deutz till New Holland.

    Mest backar Massey Ferguson. I 22 av 25 län minskar marknadsandelarna. Störst var tappet i Södermanland, Värmland och Norrbotten. En del av förklaringen är, som ATL tidigare berättat, att märket inför årsskiftet 2017-2018 av administrativa skäl registrerade in lagertraktorer när EU:s nya traktorförordning infördes. Många av dessa såldes sedan under 2018, men eftersom de redan registrerats in hamnade de inte i statistiken för 2018.

     Massey Ferguson 6718S.
    Massey Ferguson 6718S. FOTO: Agco

    MF går framåt

    Hittills i år har Massey Ferguson gjort något av en rivstart i registreringsstatistiken, och Roger Wahlberg, affärsenhetschef på MF-Import vill framhålla att statistiken har stor eftersläpning mellan beställning och inregistrering.

    – Vi hade hög orderingång från våra slutkunder under hela hösten, men de har ju beställt traktorer från nyproduktion. Så vi gjorde nästan 600 order på traktorer under förra året, medan registreringsstatistiken visar att vi låg långt under normal nivå.

     Valtra N103.
    Valtra N103. FOTO: Valtra

    Om statistiken

    Statistiken innehåller jordbrukstraktorer med totalvikt över tre ton som registrerats för första gången i Sverige under 2018. För att minska påverkan av eventuell privatimport av gamla traktorer har årsmodeller äldre än 2016 tagits bort ur statistiken.

    Den geografiska platsen för varje traktor är där den var registrerad den 16 januari i år.

    Alla traktorer behöver inte nödvändigtvis vara registrerade på slutkund. Faktorer som importrutiner, registreringar av demotraktorer, leasing och andra administrativa rutiner kan påverka statistiken.

    Traktorsverige

    Två märken, Valtra och John Deere, dominerar som vanligt kartan över Traktorsverige. Gävleborgs län är fortfarande ett starkt fäste för Massey Ferguson och i Örebro län är det New Holland som hade flest nyregistreringar förra året. Nyregistreringarna kan i vissa fall påverkas av hur import- och registreringsrutiner ser ut för de olika märkena. Exempelvis har Claas en oproportionerligt stor marknadsandel i Kalmar län.

    Relaterade artiklar

    Till toppen