Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 juni 1999

    Handeln sätter press på MD Foods

    Den danska detaljhandeln sätter press på MD Foods som efter fusionen med Kløver Mælk har 90 procent av den danska mjölkinvägningen. I täten går Dansk Supermarked som framgångsrikt säljer bland annat tysk yoghurt och creme fraiche under eget varumärke.
    – Vi är i stort sett redo att utmana MD på i stort sett alla områden där det behövs för att skapa konkurrens och förnyelse, säger DS färskvarudirektör Mogens Aaby till Børsen.
    Även andra kedjor håller på med liknande produkt studier medan kedjan Magasin klämmer MD Foods från ”andra hållet”. Magasin har haft stor framgång med mjölk från ett gårdsmejeri på Fyn och tänker nu försöka utvidga sortimentet med grädde, ost och smör. I tidningen Landsbladet annonserar man efter leverantörer, gärna med egna idéer.
    – Små leverantörer kan inte konkurrera med priset men det visar sig att konsumenterna gärna betalar extra om de tror på en produkt, säger Magasins Finn Hansen till Børsen.
    (ATL)

    Relaterade artiklar

    Till toppen