Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 mars

    Han ska kläcka framtidens mejeriprodukter

    På Arlas innovationscenter i danska Skejby jobbar 130 personer från 16 olika länder. Tillsammans ska de knäcka koden för framtidens mejeriprodukter.

     Som både mejerist och vetenskapsman har Peter Sinding dubbla anledningar att bära vit rock.
    Som både mejerist och vetenskapsman har Peter Sinding dubbla anledningar att bära vit rock. FOTO: Oskar Schönning

    Mejeriingenjören Peter Sinding tar emot vid en enorm skärm – som hämtad ur en science fiction-serie – där han visar Arlas kärnvärden i produktutvecklingen: inspiration, smak, hälsa, naturlighet och hållbarhet. Han är forskningschef på centret och har arbetat inom Arla och tidigare MD Foods i 40 år och tjänstgjort i både Tyskland och Sverige.

    – Så jag vet hur man gör smör och hur man gör ost, säger han och ler.

    Innovationscentret i Sjekby utanför Århus invigdes 2017 och arkitekturen knyter an till känd dansk tradition med trädetaljer och öppna ytor. Centret ingår i sin tur Agro Food park i Skejby som med sina 75 företag och runt 1 000 anställda beskriver sig som ett ”Silicon Valley inom livsmedelsutveckling och innovation”. Området har ett nära samarbete med Aarhus universitet, berättar Peter Sinding.

    Han tar oss vidare in mot innovationscentrets pilotmejeri. Det är oväntat litet. På en yta stor som en fotbollsplan kan Arla göra testserier av alla slags mejeriprodukter, berättar Peter Sinding.

    – Allt utom mögelost. Eller, vi kan göra mögelost också, men då kan vi inte göra något annat, säger han och ler igen.

     "Ni är hjärtat i Arla". Klotterko i entrén på Arlas innovationscenter.
    "Ni är hjärtat i Arla". Klotterko i entrén på Arlas innovationscenter. FOTO: Oskar Schönning

    Som ATL tidigare har berättat om ska Arla inviga ytterligare ett innovationscenter år 2021 som just nu byggs i Norra Vium i Danmark. Där ska man ta vara på vassle som blir över vid osttillverkning i flera europeiska länder och som tidigare sågs som en restprodukt.

    Vid ATL:s besök är det lugnt i både innovationscentret och mejeriet. Tre personer står och tittar ner på en vit sörja.

    – Det är mozzarella, säger Peter Sinding och berättar att det står en riktig pizzaugn alldeles i närheten, där de kan testa att osten får rätt textur och krispighet.

     Tre anställda forskar på en mozzarella.
    Tre anställda forskar på en mozzarella. FOTO: Oskar Schönning

    Trots det låga tempot på anläggningen i Skejby är ambitionsnivån på centret hög. Idén är att jobba decentraliserat, tillsammans satellitavdelningar vid Arlakoncernens alla större anläggningar. Det gör man för att organisationen ska få en bättre förståelse för vad som funkar i de olika länderna, säger Peter Sinding.

    Målet är 1 200 nya lanseringar per år. Något som i praktiken betyder 100-150 nya produkter.

    – Du kan ta Bregott och rulla ut det på någon annan marknad. Men är det innovation?

     På hyllan syns danska eko-förpackningar med pappersfärg som de svenska.
    På hyllan syns danska eko-förpackningar med pappersfärg som de svenska. FOTO: Oskar Schönning

    Arla har som målsättning att 15 procent av omsättningen ska bestå av nya produkter som lanserats för mindre än tre år sedan. För att arbetet ska bli effektivt och för att organisationen ska fokusera på rätt saker gäller det att mäta och ha koll – både på de projekt som ännu inte blivit färdiga produkter och på de projekt som har fått flytta ut i butikshyllorna, berättar Peter Sinding.

    Varje år försvinner också produkter från hyllorna, ofta i tysthet.

    Hur känns det om man jobbat i flera år med en produkt som inte flyger?

    – Då går man ut och dricker tre glas rödvin, säger med ett skratt Peter Sinding och lägger sedan till att både experimenterande och misslyckande ingår i jobbet.

    Och även om en nyhet skulle misslyckas är det bra att kunder och butikskedjor får se att det finns en innovationstakt i bolaget. Det bygger varumärket, menar han.

    – Jobbar man med innovation så kommer det alltid folk och frågar om man har något spännande projekt på gång och då gäller det att kunna visa att man är innovativ och att man har dynamik.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen