Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 februari 2017

    Hamburgerkedja strävar efter mer svenskt kött

    McDonalds vill stärka produktionen av svenskt nötkött, och ingår i ett nytt program för att få fart på aveln och få fram mer djur.

     Ambitionen med tursponsringen är att få fart på aveln samt att få fram fler djur.
    Ambitionen med tursponsringen är att få fart på aveln samt att få fram fler djur. FOTO: Börje Försäter

    Tillsammans med Sveriges Nötköttsproducenter och LRF sponsrar McDonalds utvalda gårdar med tjurar. Totalt handlar det om cirka hundra djur fram till 2018, skriver NT.se.

    Gården Lilla Rimmö var tidigt inne med sin ansökan och fick tjuren Romeo i oktober förra året.

    – I dag importerar vi mycket kött till Sverige och en del tycker inte det är bra. Så det handlar om att få fler svenska djur till köttproduktionen, säger Christoffer Danielsson på Lilla Rimmö gård.

    Tjursponsringen sker under vissa villkor. Till exempel måste gårdarna ha god djuromsorg och verksamheten ska drivas med ambitionen att antalet kor eller kalvningar ska ha ökat med 20 stycken inom två år, skriver NT.se.

    Relaterade artiklar

    Till toppen