Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 oktober

    Hållbart med egen gödsel enligt Agrias reklamfilm

    Agria Djurförsäkring vill hylla Sveriges lantbrukare med en reklamfilm. I filmen slår en lantbrukare fast att havre inte kan odlas överallt – och att det är hållbart att ta gödsel från de egna djuren. Men Agria tycker inte att man gör ett ställningstagande.

     ”Djurgödsel är en viktig komponent i grödodling och det är ofta naturligt att ta det från sina egna djur”, säger Mikael Theorén på Agria.
    ”Djurgödsel är en viktig komponent i grödodling och det är ofta naturligt att ta det från sina egna djur”, säger Mikael Theorén på Agria. FOTO: Agria

    – Vi vill belysa att de tar till vara på det landskapet som finns där de bor, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst och lantbruk på Agria.

    Länsförsäkringars dotterbolag Agria Djurförsäkring, som bland annat försäkrar lantbruksdjur, har tagit fram en reklamfilm som de ska dela i sociala medier. Filmen är en hyllning till alla Sveriges lantbrukare, enligt bolaget.

    – Vi vill visa att vi står upp för lantbrukarna som bland annat ger oss öppna landskap och viktiga grödor. Vi hoppas att de ska få en bra känsla när de ser den, säger Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst och lantbruk på Agria.

    ”Gräs som gäller”

    I filmen ser vi kött- och mjölkbonden Leif Pettersson och hans två söner som driver en gård i Östergötland.

    – Vi valde mellan ett antal gårdar men fastande för den, för att det är ett lantbruk som gått i arv i flera generationer och vi tycker att de mycket symboliserar en kämpande lantbruksfamilj, säger Mikael Theorén.

    I filmen säger Leif Pettersson att det inte går att producera vete, havre eller sallad ”i de här bygderna”, utan det är ”gräs som gäller, för det är det som växer här” med tillägget:

    ”Och för att kunna producera hållbart på de övriga åkrarna där vi odlar stråsäd, vete, havre, korn och potatis och så vidare så måste det gödslas med någonting och det kommer i från djurriket.”

    I filmen påstås det alltså att det:

    1. inte går att odla havre, vete och sallad överallt

    2. och att en hållbar produktion kräver gödsel från djurriket, vilket underförstått kommer från gården i det här fallet.

     Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst och lantbruk på Agria, tycker inte att bolaget tar ställning med sin nya reklamfilm, trots att den innehåller påståenden om gödsel- och odlingsmetoder.
    Mikael Theorén, affärsområdeschef för häst och lantbruk på Agria, tycker inte att bolaget tar ställning med sin nya reklamfilm, trots att den innehåller påståenden om gödsel- och odlingsmetoder. FOTO: Agria Djurförsäkring

    Varför tar Agria indirekt ställning för dessa påståenden när filmen ska hylla alla landets lantbrukare?

    – Du menar att det kan tolkas som att det som sägs i filmen är enda lösningen och att det är ett bärande budskap. Nej, det håller jag inte med om. Jag har i alla fall inte sett det på det sättet, säger Mikael Theorén och fortsätter:

    – Jag tror att lantbrukare förstår att så inte är fallet. Driver man lantbruksverksamhet så vet man att det krävs olika åtgärder i olika delar av landet.

    Det är underförstått menar du?

    – Ja, vi tar inte ställning för att det som sägs ska gälla över allt, utan vill belysa att de tar till vara på det landskapet som finns där.

    Men när lantbrukaren får säga att det är hållbart att just använda gödsel från djurriket så måste det ju vara något ni står bakom?

    – Ja, det gör vi, utan att förringa andra hållbarhetsfrågor. Men djurgödsel är en viktig komponent i grödodling och det är ofta naturligt att ta det från sina egna djur. Men det vi främst vill belysa är att lantbrukare jobbar med de förutsättningar som ges.

    Men exempelvis spannmålsodlare utan djur som köper in gödsel kanske inte alls delar den bilden. Filmen hade ju kunnat ha fler röster?

    – Ja, men det finns planer på att göra fler filmer från andra lantbruk, men det är inte planlagt i tid än med det ska göras.

    Det sägs också att det bland annat inte går att odla havre ”i de här bygderna”. Detta trots att Lantmännen hävdar att det går att odla havre i hela Sverige och att det skandinaviska klimatet är särskilt gynnsamt för havreodling?

    – Lantbrukaren har inget manus, utan pratar utifrån sin verklighet och det är just det vi vill visa.

    Så ni tar inget ansvar för det som sägs?

    – Jo, men vi tar inte ställning för att det lantbrukaren säger i filmen ska gälla överallt, utan vill belysa att de tar till vara på det landskap som finns där de bor.

    Varför släpper ni den här filmen just nu?

    – Den låg i vår medieplan att den skulle släppas under hösten och den passade in i övriga aktiviteter och kampanjer. Men det fanns ingen medveten plan ur något annat perspektiv. Den producerades i somras och vi såg att den passade in rent kommunikativt med övriga kampanjer och såg att det här var en lämplig period att släppa den.

    Har satsningen något att göra med att ni 2017 fick kritik från jägare, men även lantbrukare, för att ni drog er ur ett sponsoravtal med rävjakts-SM på Gotland efter att Djurens Rätt sågat evenemanget?

    – Nej, den här filmen har absolut inte tagits fram mot bakgrund av det.

    Drabbades ni av kundtapp efter den händelsen?

    – Generellt lämnar vi inte ut information om hur vår kundstock rör sig men vad jag kan se i historiken, eftersom jag inte fanns på Agria då, är att vi inte hade några onormala kundrörelser inom Lantbrukssektorn under denna period.

    Här kan du se Agrias reklamfilm:

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen