Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 oktober 2016

    Grisbil levererar lokalt kött packat och klart

    I grisnäringen kan en grisbil vara en möjlighet att få pengarna att växa. Nytänk och förändringsarbete ledde till en bil som kör ut charkuterivaror från familjen Edströms gård i Flarken till kunder i Skellefteå- och Umeåtrakten, skriver Norran på fredagen.

    Från att ha varit en ständig kamp för överlevnad verkar det som Arne och Anniqa Edström hittat en födkrok med hjälp av uppfinningsrikedom och flexibilitet. I stället för att endast föda upp grisar så styckar de, förpackar, vidareförädlar och säljer eget kött, i olika former, skriver tidningen.

    Det började för drygt trettio år sedan då Arne och Anniqa Edström tog över gården som vandrat tre generationer tidigare på Arnes sida. De började med 35 suggor. I dag har de 250 stycken.

    Kamp år efter år

    På 1980- talet räckte 35 suggor som födkrok. Det gör det inte i dag. Därför har gården vuxit. År 2007 gjordes en utbyggnad som klarade den svåra tiden och som står sig i dag. Men precis efter utbyggnaden föll priserna rejält på griskött och varje gris som skickades till slakt gav ett minus på 100 kronor styck.

    – Det har varit en kamp under alla år. I flera omgångar har vi varit väldigt nära att ge upp. Innan vi byggde ut år 2007 ställde vi oss frågan om vi skulle satsa eller avveckla, säger Anniqa till Norran.

    De tömde sina slaktstallar och satsade på att föda upp och sälja smågrisar till Halland som tillfälligt var en mer lönsam plan. De drygade också ut med att föda upp finska grisar som gick tillbaka till Finland för slakt. Men regelverket gjorde att de inte kunde säljas i Finland, utan fick gå på export till Norge på grund av att de var uppvuxna i Sverige.

    Grisbil tar marknadsandel

    Med två funktionella byggnader föddes tanken att satsa på att ta över mellanledet. En gårdsbutik var första planen. Men efter att ha insett att gården i Flarken ligger en bit från de stora marknaderna, valde de att komplettera med att köra ut mat med varubil, en grisbil, till konsumenterna.

    Den kommer att fungera som glassbilen, rulla omkring till bestämda platser och erbjuda ekologiskt fläskkött, pastej och rökt skinka som tillverkas på gården, till kunder i Umeå och Skellefteå med omnejd.

    Planen är att bilen ska ta allt större del av omsättningen nästa år.

    Till toppen