Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 september

    Gräsmjölken vinner mark

    Att kor ska äta gräs och även vara ute på bete har under de senaste åren blivit ett försäljningsargument i många länder. Nu har även gräsmjölken nått Sverige, om än i liten skala.

     Puttersjaus Gård i Rute på Gotland producerar mjölk från kor som enbart äter gräs.
    Puttersjaus Gård i Rute på Gotland producerar mjölk från kor som enbart äter gräs. FOTO: Lotta Bogren

    Gräs och betesmarker har under det senaste decenniet blivit allt viktigare i många utländska mejeriers marknadsföring. Amerikanska mejeriföretaget Organic Valley var tidigt ute när man lanserade sin gräsmjölk 2012 och flera europeiska mejeriföretag har tagit fram egna märkningar eller varumärken.

    Det finns ingen egentlig definition för vad som gäller för gräsmjölk – hur mycket gräs och bete det är frågan om är något som varierar mellan de olika märkningarna. Brittiska Pasture for Life kräver 100 procent gräs medan irländska Glanbias Truly Grass Fed innebär 95 procent gräs och minst 250 dagars bete. Flera andra märkningar ligger i linje med vad som gäller för svenska mjölkkor i södra Sverige, det vill säga 120 dagars bete, 6 timmar om dagen. Så ser exempelvis kriterierna ut för Friesland Campinas gräsmjölk.

    Sommarmjölk istället

    Liknande regler gäller också för den gräsmjölk som Arla lanserade i Tyskland 2015 och i Danmark i år. Lanseringen i Danmark har enligt Arlas presschef Erik Bratthall blivit väl mottagen, men Arla anser att det är för tidigt att gå ut med några försäljningssiffror ännu. I Sverige valde man i stället att lansera Sommarmjölk förra året – en märkning som innebär att de bönder som låter korna vara ute 1,5 timme längre om dagen eller 2-4 veckor extra, beroende på var i Sverige gården ligger, får en merbetalning på 7,2 öre per liter mjölk.

    I Norden är det hittills bara två mejerier som har marknadsfört mjölk där korna enbart äter gräs eller hö, nämligen danska Naturmaelk och Thise Mejeri. Thise Mejeri, som länge har jobbat med devisen ”mjölk är inte bara mjölk”, har också tagit fram egna kriterier för djurvälfärden som kopplas till gräsmjölken. Bland annat att korna ska vara ute dygnet runt på bete under minst tre månader per år samt att kalvar inte får gå i ensamboxar eller säljas innan de är två månader.

     Danska Thise Mejeri har också tagit fram egna kriterier för djurvälfärden som kopplas till gräsmjölken. Arkivbild.
    Danska Thise Mejeri har också tagit fram egna kriterier för djurvälfärden som kopplas till gräsmjölken. Arkivbild. FOTO: Thise

    Enskilda lantbrukare

    I Sverige är det än så länge främst enskilda lantbrukare och gårdsmejerier som jobbar med gräsmjölk. Ofta ingår gräsmjölk som ett av flera försäljningsargument tillsammans med lågpastöriserad mjölk, full fetthalt, att kalvarna får dia korna eller att man använder raser som SRB och fjällkor.

    Puttersjaus gård i Rute på Gotland är på många sätt typisk för trenden. Här finns 10-15 mjölkande fjällkor som nästan enbart äter gräs och där kalvarna får dia korna under 4-6 månader. Puttersjaus säljer 500 liter mjölk i veckan, främst till krogar och kaféer i Stockholm.

    – Det vi förlorar i mjölk har vi tillbaka sedan i friska kor och kalvar. Vi vill ha så bra litrar som möjligt, inte så många som möjligt, säger Lotta Bogren som driver gården tillsammans med Anders Bogren.

    Vinn en Ipad: Klicka här så kan du vara med i ATL:s nyhetsquiz-tävling

     Lotta Bogren, lantbrukare på Puttersjaus Gård i Rute på Gotland.
    Lotta Bogren, lantbrukare på Puttersjaus Gård i Rute på Gotland. FOTO: Anders Bogren

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen