Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 september

    Gräsmjölk lyfte försäljningen – men inte tillräckligt

    När Järna Mejeri började marknadsföra sin mjölk som gräsmjölk ökade försäljningen med nästan 40 procent. Det verkar dock inte räcka för att vända flera års minusresultat och mejeriet har nu sagt upp avtalen med sina leverantörer.

     Ullberga Gård ger enbart sina kor gräs eller hö och kalvarna går med sina mammor under tre månader. De ger en lägre produktion, cirka 5 000 liter mjölk per ko, men friska djur och låga kostnader gör ändå att kalkylen går ihop, enligt paret Job Michielsen och Cecile 's Jongers.
    Ullberga Gård ger enbart sina kor gräs eller hö och kalvarna går med sina mammor under tre månader. De ger en lägre produktion, cirka 5 000 liter mjölk per ko, men friska djur och låga kostnader gör ändå att kalkylen går ihop, enligt paret Job Michielsen och Cecile 's Jongers. FOTO: Ann-Helen Meyer von Bremen

    En av de lite större aktörerna bland Sveriges småmejerier är Järna Mejeri, som väger in cirka en miljon kilo mjölk per år. Mejeriet, som är certifierat enligt både KRAV och Demeter, har alltid jobbat med gräsmjölk men inte marknadsfört det i någon större utsträckning.

    I samband med att förpackningarnas design gjorde om under försommaren, fattades beslutet att tydligt klargöra att det är gräsmjölk det handlar om.

    – Kommersiellt har det fungerat jättebra. Vi har ökat försäljningen av konsumtionsmjölken i storleksordningen 30-40 procent, säger Göran Pärlklo, försäljningschef på Järna Mejeri.

    Inte nog

    Men försäljningsrycket hjälpte inte. Järna Mejeri har under de senaste tre åren gått med nästan 30 miljoner kronor i förlust och nyligen sa man upp avtalen med de tre gårdar som levererar mjölken; Ullberga, Yttereneby och Nibble.

    Avtalen löper ut sista februari.

    – Det är en direkt konsekvens av en ekonomisk situation som tyvärr inte är hållbar. Vi tittar på alla möjligheter, men just nu ser det inte ut som att vi kan fortsätta som i dag. Att vara småskalig kostar lite mera. Vi har små volymer och levererar till många olika kunder, och marknaden är som den är, säger Juhani Selvani, VD på Järna Mejeri.

     Efter att Järna Mejeri sagt upp avtalet med Ullberga Gård planerar lantbrukarna Job Michielsen och Cecile 's Jongers att starta egen mejeriverksamhet.
    Efter att Järna Mejeri sagt upp avtalet med Ullberga Gård planerar lantbrukarna Job Michielsen och Cecile 's Jongers att starta egen mejeriverksamhet. FOTO: Ann-Helen Meyer von Bremen

    För stort för att vara litet

    Job Michielsen och Cecile ‘s Jongers på Ullberga gård utanför Nyköping hör till dem som just blivit av med sitt avtal. För dem är det självklart att de 35 mjölkande korna enbart ska äta gräs och hö, för mjölkkvalitetens skull. Lika självklart är det att kalvarna ska gå med sina mammor under tre månader.

    De tyckte att Järnas Mejeris satsning på gräsmjölk var positiv.

    – Jag ser ju vad som händer i Belgien, Holland och andra länder. Jag tror nog att det ligger i tiden, säger Job Michielsen.

    Samtidigt kom beskedet om att avtalen sägs upp inte helt oväntat.

    – Mejeriet är lite för stort för att vara litet och för litet för att vara stort. Själva kommer vi försöka hitta en lösning till den största delen av mjölken och samtidigt smyga igång en egen mejeriverksamhet. Vi har lokalen på gården, men vi har inte riktigt tiden.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen