Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 4 juli 2000

    Gotlandstillägget blir kvar med ny lag

    Avvecklingen av Gotlandstillägget stoppas. Näringsdepartementet föreslår en ny lag som innebär en återgång till 1979 då stödformen infördes.

    Det framgår av en remiss från departementet.

    Det särskilda Gotlandstillägget infördes 1979.
    Det är ett självreglerande system inom åkerinäringen
    som innebar att 0,6 procent av nettofraktkostnaden på fastlandet
    går till Gotland som ett särskilt stöd.

     
    1996 beslutade riksdagen att stödet skulle
    avvecklas inom en treårsperiod. 1997 sänktes stödet
    till 0,4 procent. Fraktkostnaderna på Gotland steg redan
    efter ett år med 30 procent. Regeringen försökte
    parera detta med sänkta taxor på färjorna, men
    det förslog inte långt. 1998 beslutade riksdagen att
    stoppa avvecklingen av Gotlandstillägget, vilket den därefter
    har gjort varje år. Men det går inte längre,
    rent lagtekniskt, att varje år stoppa i kraftträdandet
    av en annan lag.

     
    Näringsdepartementet föreslår därför
    att en ny lag införs som innebär att lagen om avveckling
    av Gotlandstillägget upphör. Därmed är man
    tillbaka till 1979. Den enda skillnaden är att avgiften som
    tas ut på fastlandstransporterna förblir 0,4 procent.
    Reglerna om ett högsta pris på godstransporter till
    och från Gotland blir kvar som tidigare.

     
    Förslaget är för närvarande
    ute på remiss bland berörda parter. Ett förslag
    från regeringen väntas i höst, i samband med budgeten.

     
    TT

    Relaterade artiklar

    Till toppen