Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 13 december 2017

    Coop suktar efter svenskt superkött

    Premiumkött från Sverige får det att vattnas i munnen hos livsmedelsjätten Coop. Nu börjar Ölanda Säteri leverera allt sitt kvalitetsskött till utvalda butiker - samtidigt som matkedjan söker fler svenska producenter.

    Ölanda Säteri bedriver nötköttsproduktion i Västergötland och har mellan 3500 – 4100 djur i besättningen, och 1300 djur slaktas årligen. Köttet har sålts som premiumkött länge – skillnaden nu är att nästan allt kommer att levereras till Coop. Startskottet för försäljningen var i måndags.

     Arkivbild. Coop har hittills bara sålt importerat premiumkött.
    Arkivbild. Coop har hittills bara sålt importerat premiumkött. FOTO: davidchukalexey

    – Det känns väldigt positivt. Upplägget är att de ska ta hand om hela djuret. De har ju velat ha de ädla detaljerna, men även köttfärsen kommer att vara märkt med Ölanda, säger en nöjd Johan Tell, som driver Ölanda Säteri, till ATL.

    Det är Skövde Slakteri som har sytt ihop affären tillsammans med Coop och innebär att premiumkött märkt med Ölanda säljs i 15 olika butiker, bland annat i städer som Göteborg, Västerås, Linköping och Örebro.

    LÄS MER: Ölanda blir störst på dikor

    – Det som är unikt med oss är att vi har hela kedjan här. Vi föder upp våra egna djur och har en jämn slakt hela året. Vi har väldigt noggrann kontroll. Vi väger djuren regelbundet, levererar jämna slaktkroppar och tittar på varje individ så att det ska bli samma storlek på styckningsdetaljerna, säger han.

     Köttet från Ölanda säteri märks med att det är speciellt utvalt av Coop. Priset ligger mellan det ekologiska och det ordinarie sortimentet.
    Köttet från Ölanda säteri märks med att det är speciellt utvalt av Coop. Priset ligger mellan det ekologiska och det ordinarie sortimentet.

    Nyligen var Coops ledning på besök på hans gård för att lära sig mer om hans uppfödning. I övrigt har han inte varit inblandad i själva affären.

    – Affären har gjorts upp mellan Coop och Skövde Slakteri. Men jag är förstås jätteglad för detta.

     Johan Tell driver Ölanda Säteri.
    Johan Tell driver Ölanda Säteri.

    Ont om svenskt i hyllorna

    Annars är det fortfarande importerat premiumkött i hyllorna hos Coop. Ölanda är den första svenska leverantören – och man vill gärna hitta fler.

    – Det är främst från Australien som vårt premiumkött kommer. Men vi söker hela tiden samarbeten med större och mindre svenska köttleverantörer som levererar kött i premiumklass, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop.

    Varför fastnade ni för Ölanda?

    – De föder upp på ett speciellt sätt som gör att det blir en väldigt jämn och bra kvalitet på köttet. Det är ett bättre kött och vi tror att våra kunder kommer att efterfråga detta. Det är också väldigt tydligt att kunderna efterfrågar svenska produkter.

    ”Vi tror på minskat köttätande”

    Förra året drev Coop den omtalade höstkampanjen ”Kära köttbit”, som uppmuntrade svenskarna att dra ner på köttkonsumtionen och äta mer grönt – bland annat för klimatets skull. Kampanjen blev uppmärksammad och fick stor spridning, men kritiserades också av bland annat LRF för att vara fördummande och osaklig.

    Nu satsar ni på premiumkött, har Coop svängt efter förra årets reklamkampanj?

    – Nej det har vi inte gjort. Vi tror att man generellt ska äta mindre kött, men när man väl äter kött så ska man äta det svenska. Det är det bästa och mest hållbara valet. Sedan finns det vissa köttdetaljer, som fläskfilé, där det är brist och vi behöver ha importerat kött för att möta efterfrågan, säger Tobias Rydergren.

    LÄS OCKSÅ: De är miljardärer på skogLÄS OCKSÅ: Familjen maktlös mot försäkringsbolagetLÄS OCKSÅ: Helena Jonsson ny landshövding

    Klassning av kött

    ”2014 implementeras en gemensam nationell standard, en gradering och märkning av köttets kvalitet, för svenskt nötkött i likhet med andra länder, som till exempel USA, Kanada och Australien.

    Det kommer att underlätta valet av kvalitet på nötköttet för grossister, restauranger, handel och konsumenter. Den nationella standarden blir också ett gemensamt språk för kund, leverantör och uppfödare. Det ger i förlängningen incitament för en ökning av andelen marmorerat premiumkött.”

    Källa: svensktkott.se

    Till toppen