Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 maj

    Gårdsmejeri fick stororder av Lidl

    En lyckträff för gårdsmejeriet Lakene Ostgård, men stolpe ut för syltföretaget Finesserna. ATL har pratat med några mindre livsmedelsproducenter som nappat på livsmedelskedjornas erbjudande om att få ut sina produkter i butik.

    Som ATL tidigare berättat gick flera aktörer inom dagligvaruhandeln, bland andra Lidl, Axfood och Coop, i mars ut och erbjöd mindre livsmedelsproducenter en väg ut i butikerna. Allt för att försöka bromsa det intäktstapp som många odlare och mathantverkare drabbades av när många restauranger stängde till följd av coronapandemins utbrott.

    Monika Naess, prisbelönt saft- och syltmakare på företaget Finesserna i Flen, säljer främst till delikatessbutiker, grossister och restauranger. Den minskade försäljningen till restaurang fick henne att ta kontakt med Lidl. Butikskedjan bjöd in till informationsmöte via videolänk för de cirka 120 producenter som visat intresse. Alla producenter fick sedan svara på frågor om sitt företag och sina produkter och redan där insåg Monika Naess att det inte skulle fungera.

    – Dels ville man ha laboratorieanalyser på mina produkter, vilket aldrig brukar efterfrågas annars, dels ville Lidl ha in produkterna i alla sina butiker och då är man som liten redan utsorterad, säger Monika Naess.

     Monika Naess, saft- och syltmakare på företaget Finesserna i Flen.
    Monika Naess, saft- och syltmakare på företaget Finesserna i Flen. FOTO: Finesserna

    Ost gick bättre

    Bättre gick det för Ingrid Ferwander och Jan Schelhaas på Lakene Ostgård i Hagfors, som fick en stororder på 400 kilo ost till Lidl. Gårdsmejeriet tillverkar cirka 8 000 kilo ost per år.

    – Vi blev oroliga när vi inte fick in beställningar från restaurangerna så vi var väldigt glada över ordern från Lidl, säger Ingrid Ferwander.

    Ostarna från Lakene kommer att säljas i 64 butiker under en kampanj. Lidl ville egentligen köpa mer ost för att sälja i alla sina butiker, men där kom man inte överens om priset.

    – Det var lite synd, men de här ostarna är trots allt ett hantverk. Det går inte att pressa priset för mycket, säger hon.

     Ingrid Ferwander och Jans Schelhaas, Lakene Ostgård.
    Ingrid Ferwander och Jans Schelhaas, Lakene Ostgård. FOTO: Wietze Schelhaas

    Högre pris

    Det något högre priset gör att Ingrid Ferwander tror att det kanske blir denna enda beställning. Hon tog även kontakt med Axfood, men fick aldrig något svar.

    – Det stora lyftet för oss gårdsmejerister är Reko-ringarna. När det gäller butikskedjorna kan man säga att det går lite åt rätt håll, men det går väldigt långsamt, säger Kerstin Jürss på Jürss Mejeri i Hälleforsnäs.

    Hon är ordförande för Sveriges Gårdsmejerister, där en del av medlemmarna rapporterar om ett försiktigt intresse från handeln. Själv tycker hon att det är positivt att Ica har ökat antalet butiker som inte kräver IP-certifiering av producenten, från tidigare 5 till 15 stycken.

    – Det är dyrt och krångligt med IP-certifieringen. För oss handlar det om en avgift på 10 000 kronor, säger hon.

     Kerstin Jurss, Sveriges gårdsmejerister. Från Ostfestivalen 2020
    Kerstin Jurss, Sveriges gårdsmejerister. Från Ostfestivalen 2020 FOTO: Oskar Schönning

    Intresserade av lång hållbarhet

    Men allt är inte en fråga om regelverk och kostnader. Kerstin Jürss menar att de stora butikskedjorna många gånger har svårt att hantera de kvaliteter som gårdsmejerierna har. Butikerna är mest intresserade av lång hållbarhet i hyllan, medan producenten vill sälja sin ost när den är mogen att äta. Personalen har sällan vare sig kunskap eller intresse att jobba med ost.

    – Butikerna vill också att produkterna alltid ska finnas, men mycket av vår produktion är årstidsbunden. Sammanfattningsvis är våra värden inte så mycket värda i den vanliga livsmedelsbutiken, säger Kerstin Jürss.

    LÄS OCKSÅ: Svårt för små producenter att släppas in i handeln

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen