Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 18 juni

    Från ett till hundra ton pommes frites på fyra år

    Hässleholm

    Utmaningen är inte att sälja varan, utan att få produktionen att hålla jämna steg med efterfrågan.

    Det angenäma problemet har kompanjonerna Fritjof Torstensson och Simon Karlsson som producerar och säljer ekologisk pommes under varumärket Green Fries.

     Fritjof Torstensson och Simon Karlsson producerar Kravgodkänd pommes till kräsna restaurangkunder.
    Fritjof Torstensson och Simon Karlsson producerar Kravgodkänd pommes till kräsna restaurangkunder. FOTO: Marcus Frennemark

    Dryga 50 ton pommes frites har de producerat under första säsongen i det nya köket. Men allt som finns i fryslagret är i princip redan sålt. Det gäller att hushålla med lagret så att restaurangkunderna kan få vad de efterfrågar till årets potatisskörd har bärgats i oktober och produktionen kan återupptas.

    140 ton potatis har de beställt av en ekobonde i närheten. Av det ska det bli drygt 100 ton pommes frites under den kommande vinterns produktion.

    Tillväxttakten är rask. Första året, 2016, tillverkade och sålde de ett ton pommes i sin gröna matvagn.

    – Det började som en rolig grej, men nu är vi väldigt seriösa, säger Simon Karlsson, som är utbildad kock.

    Inspiration från resa

    Kompisarna Fritjof Torstensson och Simon Karlsson gjorde för några år sedan en långresa, som varade ett och ett halvt år och inbegrep de flesta världsdelarna. Hamburgare och pommes frites var en återkommande maträtt och vid ett tillfälle, troligen i Australien, fick de alldeles särdeles smakfulla pommes:

    ”Skulle du kunna göra så här goda pommes”, frågade Fritjof Torstensson sin kompis kocken.

    ”Jag kan göra ännu godare”, svarade Simon Karlsson självsäkert.

    Väl hemkomna behövde de jobba ihop pengar och bestämde sig för att testa idén med ekologisk pommes som huvudrätt, inte som tillbehör. En äldre matvagn köptes in, byggdes om och målades grön; varumärket Green Fries hade de kläckt redan då.

     Pommes som smakar potatis.
    Pommes som smakar potatis. FOTO: Marcus Frennemark

    Säljer till restauranger

    Planen var att åka runt på marknader och servera ekologisk pommes med egentillverkad dippsås. Försäljningen gick sådär till en början. Vändpunkten kom under Malmöfestivalen då en positiv matrecension i pressen satte fart på affärerna.

    Fritjof Torstensson och Simon Karlsson förstod att de hade något stort på gång.

    Inför säsongen 2017 byggdes ett litet produktionskök i en ekonomibyggnad på Fritjof Torstenssons föräldragård och produktionen växte till tio ton. Efter den sommarsäsongen funderade de på att köpa en matvagn till, men då började restauranger höra av sig och ville köpa pommes av dem.

    – Då sa pappa till oss: Bygg ett ordentligt kök i det gamla stallet, berättar Fritjof Torstensson.

    Och så blev det. Nu producerar de Kravgodkänd pommes till ett tiotal restauranger, men de åker ändå ut med sin matvagn, inte minst för att det är roligt.

    Vill göra världens godaste pommes frites

    Upp till 700 kilo om dagen kan de producera i sitt nya kök, men produktionen är fortfarande hantverksmässig, de friterar tre kilo åt gången.

    Ambitionen är hög. På sin webbsida talar de om att de vill göra världens godaste pommes.

    – Det är viktigt att den blir krispig och att det finns potatissmak kvar, säger Fritjof Torstensson.

    Att hitta ekologisk potatis av en sort som lämpar sig för pommes var inte helt lätt. Efter att ha testat ett stort antal sorter fastnade de för en – de vill inte berätta vilken – som inte innehöll alltför mycket stärkelse.

     Fritjof Torstensson och Simon Karlsson har fått pris för sin goda pommes.
    Fritjof Torstensson och Simon Karlsson har fått pris för sin goda pommes. FOTO: Marcus Frennemark

    ”Det kostar att växa”

    Nu har de avtal med en ekobonde som odlar deras potatis. Lagringen av potatisen köps in från ett annat företag liksom fryslagerkapacitet för den färdiga produkten. Men infrysningen är en del av produktionsprocessen och sker på gården.

    Fritjof Torstensson och Simon Karlsson vet att de har en exklusiv produkt som de kan ta bra betalt för av sina kunder. Det finns fler restauranger som vill köpa av dem, men än så länge räcker inte produktionen till.

    – Det kostar att växa, men det är produktionen och pengarna som begränsar oss, inte efterfrågan, säger Fritjof.

    Anmärkning: Green Fries gröna matvagn kommer att finnas på Borgeby Fältdagar.

    Green Fries Sweden AB

    Ägare: Fritjof Torstensson och Simon Karlsson.

    Plats: Kärråkra utanför Hässleholm.

    Produkt: Kravgodkänd pommes frites baserad på närodlad potatis och varmpressad rapsolja. Potatisen odlas av Tobias NIlsson på Ignagården.

    Kunder: Restauranger i Stockholm, Malmö och Köpenhamn samt en restaurang på hemmaplan i Hässleholm.

    Anställda: Fem personer, inklusive de båda ägarna.

    Omsättning: ”2,5 miljoner kronor första året. I år blir det dubbelt så mycket. ”

    Relaterade artiklar

    Till toppen