Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 10 april 2018

    Från brukstraktor till samlarobjekt

    Volvo BM 814 har blivit en åtråvärd traktor. Samlarna står på kö för att få köpa dem. Men hur var det att köra dem i lantbruket och vad kostade en 814 när de inte var lika heta? ATL har träffat en som har kört 814 i snart 30 år.

     Volvo BM T 814 har blivit en populär traktor hos samlarna. Den här har gått både som lantbrukstraktor och hobbytraktor hos samma ägare.
    Volvo BM T 814 har blivit en populär traktor hos samlarna. Den här har gått både som lantbrukstraktor och hobbytraktor hos samma ägare. FOTO: Niklas Larsson

    Bengt Johansson har spenderat många timmar bakom ratten i en traktorhytt. I femton år spred han kalk på gårdar i Östergötland. Han slet ut en BM 350 Boxer och sen blev det SM 871, BM T 800 och Ford 7700 för det jobbet. Hemma på gården utanför Gistad hade han 105 hektar mark inklusive arrenden att bruka när han investerade i en Volvo BM T 814 årsmodell 1975.

    – Jag såg den när den var ny. Jag spred kalk där och tänkte att jag skulle ha en sådan.

     T 814C kallades versionen av 814 som lanserades 1975. Hytten, hydraulsystemet och en större motor var de stora nyheterna på den nya versionen av modellen som lanserades 1969.
    T 814C kallades versionen av 814 som lanserades 1975. Hytten, hydraulsystemet och en större motor var de stora nyheterna på den nya versionen av modellen som lanserades 1969. FOTO: Niklas Larsson

    Året var 1989 när Bengt köpte sin första 814 och den kostade 80 000 kronor.

    – De hade kört en grönhack med den och därför skruvat upp dieselpumpen så den skulle orka. Den stod alltid med dubbelmontage hos mig och gick med sladd och harv.

    Hur var den att köra med i åkern?

    – Det hände mycket. Jag hade en 80 pinnars Väderstad harv och en 6,2 meters sladd. Traktorn tappade aldrig kraft, motorn var ju påställd. 814 är lite av en stenkross. Framvagnen är rena stenåldern, kraftig och håller om man sköter den.

     Den här utsikten har Bengt Johansson njutit av i många mil när han åkt till träffar och rallyn med sin hobbytraktor. Tidigare användes den som en arbetsmaskin.
    Den här utsikten har Bengt Johansson njutit av i många mil när han åkt till träffar och rallyn med sin hobbytraktor. Tidigare användes den som en arbetsmaskin. FOTO: Niklas Larsson

    I början av 2000-talet köpte han sin andra 814. En fräsch sådan av årsmodell 1977.

    – Den stod på Lantmännen i Linköping och jag köpte den för 50 000 kronor. Pedantiskt skött och väl underhållen. Men den orkade inte dra sladden. Den var ju i originalskick.

     Bengt Johansson har lång erfarenhet av traktorkörning och har kört T 814 i snart 30 år. Det är dock inget han ledsnat på. Tvärtom så vill han åka mer.
    Bengt Johansson har lång erfarenhet av traktorkörning och har kört T 814 i snart 30 år. Det är dock inget han ledsnat på. Tvärtom så vill han åka mer. FOTO: Niklas Larsson

    Efter att ha ägt två 814 under en period hade Bengts första 814 gjort sitt på gården. Framaxeln var utsliten och det blev dags för ett byte. En Valmet 905 fick ersätta ”stenkrossen”.

    Hur märktes skillnaden?

    – Valmeten var smidigare och en bra plöjtraktor. 814 var ju hemsk på låglådan. Det hände ingenting.

     Husvagnen åker med till traktorträffarna.
    Husvagnen åker med till traktorträffarna. FOTO: Niklas Larsson

    T 814 konstruerades så att det bara går att köra med fyrhjulsdriften inkopplad när de fyra växlarna i det låga fartregistret används. Det finns inte heller differentialspärr på styraxeln som från början användes till en lastmaskin. Modellen var en konstruktion från 1960-talet och släpptes på marknaden 1969. Med en uppdatering 1975: bland annat i form av en ny hytt och en större motor. Men framaxeln var kvar.

    Hur är komforten?

    – Inte imponerande, man sitter lågt.

    Och dragförmågan?

    – Trots trehjulsdriften så är det ett lok. Jag hade fullt viktpaket fram. När driften till framhjulen inte var inkopplad grävde bakhjulen ned sig när jag körde med sladden. Det var ett helt annat flyt när framjulen också drog. När jag jämför med min Ford 7700 så behövde jag aldrig ta upp ett skär när jag plöjde med 814, det fick jag göra med Forden. Den fick inte tag i backen på samma sätt, trots att den också hade fyrhjulsdrift.

     Det händer att Bengt Johanssons 814 används i lantbrukskörning men då mest för skojs skull som här när den kör spannmålstransport åt grannen.
    Det händer att Bengt Johanssons 814 används i lantbrukskörning men då mest för skojs skull som här när den kör spannmålstransport åt grannen. FOTO: Niklas Larsson

    Nu är Bengt Johansson pensionär och marken arrenderas ut till en granne. Men sin 814 från 1977 har han kvar. Nu går den enbart som hobbytraktor även om han för skojs skull kört spannmålstransport med traktorn hos grannen. För att få den i ett trevligt skick har han lagat rost i hytten och hela traktorn är omlackerad hos en billackerare. Lampor är bytta och elsystemet är fixat. Men motorn har han inte behövt röra.

    Vad har du behövt reparera på dina 814 genom åren?

    – Jag har bytt generator, men inte ens remmarna till kylfläkten är bytta. Jag bytte vattenpumpen på den från 1975.

    Trots hobbystatus så körs Bengts 814 ganska långa sträckor varje år på väg till traktorträffar och på rallyn. I sommar är planen att åka ”Vättern runt” tillsammans med andra traktorvänner. Det roligaste Bengt vet med sin 814 är att få åka till träffar och det tråkigaste är när han måste åka hem igen.

     I BM-samlingen hos Bengt Johansson finns också bland annat BM 470 Bison, T 800 och BM 36.
    I BM-samlingen hos Bengt Johansson finns också bland annat BM 470 Bison, T 800 och BM 36. FOTO: Niklas Larsson

    Så många 814 finns kvar

    Antal 814 som finns i det svenska fordonsregistret: 364 stycken.

    Minst antal: av årsmodell 1974 finns 12 stycken registrerade.

    Flest antal: av årsmodell 1976 finns 84 stycken registrerade.

    Med reservation för att det kan finnas fler, men de är i så fall registrerade på något annat sätt. Hur det ser ut i registret beror på hur den som registrerar knappar in informationen i Vägtrafikregistret – med stavfel och allt. Två identiska fordon kan se lika, snarlika, eller helt olika ut i Vägtrafikregistret efter registrering och det är därför svårt att säga exakt hur många som finns av en viss modell.

    Källa: Siv Heldert, Informationssäljare, Fordonsregistret, Transportstyrelsen

     Bengt Johansson är en erfaren 814-förare.
    Bengt Johansson är en erfaren 814-förare. FOTO: Niklas Larsson

    LÄS OCKSÅ: BM-lastare i militärskrudLÄS OCKSÅ: JD fyller jämt – fortfarande grön efetr 100 årLÄS OCKSÅ: Efter många BM 600 förverkligades drömmenLÄS OCKSÅ: Nu ska denna unika BM 2600 bli som ny igen

    Relaterade artiklar

    Till toppen