Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 november

    Framtiden ljus för pressad gödselgas

    Producenterna av fordonsgas har varit pressade i år och har inte kunnat hålla rabatten gentemot bensin.

    – Om fordonsgasen blir dyrare är det fara å färde, säger Per Östborn på Gröna bilister.

    Men nya regler gör att framtiden ser ljus ut, särskilt för gödselgas.

     Joakim Granefelt (till vänster) med sonen Samuel.
    Joakim Granefelt (till vänster) med sonen Samuel. FOTO: RICKARD NILSSON

    Sedan 2015 har det varit i medel 18 procent billigare att tanka fordonsgas än bensin. Marknaden har utvecklats med ett 10-tal nya tankställen per år. Nya mindre aktörer, med basen i lantbruk, har kommit fram.

    Men när bensinpriset störtdök i våras kunde inte producenterna av fordonsgas hänga med nedåt. Det fanns tillfällen när det var billigare att tanka bensin än biogas.

    Och nu när bensinpriset har återhämtat sig något så släpar rabatten för fordonsgas. På OKQ8 har rabatten minskat från 18 procent till 11 procent.

    Frågan är vad den minskade prisfördelen för biogas betyder. Kanske behöver inte rabatten för det klimatvänliga och svensktillverkade drivmedlet vara så hög längre. 

    – Det känns ändå betryggande billigt fortfarande, det är viktigare att det är billigare än att det är mycket billigare, säger Per Östborn på Gröna Bilister.

    Corona-effekt

    Han varnar dock för att låta biogasen bli dyrare än bensin, så som skett med etanolen, som länge varit rejält mycket dyrare än bensin. Vilket har fått försäljningen av etanol att rasa.

    I år har ändå försäljningen av fordonsgas minskat betydligt. Och enligt Mattias Goldmann, hållbarhetschef på Sweco, har producenter haft en minskad avsättning och varit tvungna att fackla bort mängder av biogas.

    Men den minskade försäljningen beror troligen inte på den minskade prisfördelen, utan på coronapandemin.

    – Stora användare av gas, kollektivtrafiken och taxi, har påverkats väldigt hårt av pandemin, säger Fredrik Svensson på Energigas Sverige.

     Per Östborn, Gröna Bilister.
    Per Östborn, Gröna Bilister. FOTO: Privat

    Framtiden bortom pandemin ser ljus ut för biogasen. Om de stora aktörerna väljer att ha en lägre rabatt på biogas även framöver, och kunderna fortsätter att tanka, så innebär det förutsättningar för bättre lönsamhet för producenterna av biogas.

    Reviderat förnybarhetsdirektiv

    Och det finns flera nya positiva händelser. Det finns ett beslut om att biogas kan skattebefrias 10 år i Sverige vilket ger långsiktiga spelregler. Det finns förslag på produktionsstöd i Sverige som kan minska konkurrensen från dansk biogas.

    Särskilt lantbrukarna ser ut att gynnas. Från och med nästa år får man enligt det reviderade förnybarhetsdirektivet tillgodoräkna sig den dubbla klimatnyttan med gödselbaserad biogas.

    – Gödselbaserad biogas kommer att vara det drivmedel som kommer att ha i särklass störst klimatnytta, det finns inget annat som är i närheten, säger Mikael Lantz vid Miljö- och energisystem på Lunds Universitet.

    Gödselbaserad biogas kommer att få negativa utsläpp och kan köpas av företag och organisationer som vill bli helt koldioxidneutrala.

    – Det är svårt att säga vad det betyder i reda pengar, men klimatnyttan bör öppna upp nya affärsmöjligheter, säger han.

    I dag används bara en bråkdel av all gödsel för biogasproduktion. Lantbrukarna bakom Alvesta biogas har gödsel så att de skulle kunna fördubbla sin produktion. De välkomnar att gödselgasen får ett högre värde.

    – Det vore verkligen toppen, vi skulle kunna växa om vi bara kunde sälja, säger vd:n och grisbonden Joakim Granefelt.

     Fredrik Svensson, Energigas Sverige.
    Fredrik Svensson, Energigas Sverige. FOTO: Pia Nordlander

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen