Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 juni

    Expert: ”Få lantbruk satsar på e-handel”

    Det är överraskande få lantbruk som satsar på e-handel, enligt e-handelsexperten Urban Lindstedt.

    – Det är lite förvånande, säger han.

     Potentialen med e-handel är stor på inte minst matsidan, enligt experten Urban Lindstedt.
    Potentialen med e-handel är stor på inte minst matsidan, enligt experten Urban Lindstedt. FOTO: Sara Arnald & E-gården

    Det finns många reko-ringar. Men få lantbrukare har hittills satsat på en solid nätbutik med snygga bilder och säljande texter, säger Urban Lindstedt, e-handelsexpert, journalist, föreläsare och ATL:s expert på e-handel. Han har än så länge inte hittat någon gård som gjort en storskalig e-handelssatsning.

    – Jag skulle tro att det finns runt 10 000 näthandlare i Sverige. Ändå är det extremt få lantbrukare som säljer sina produkter på nätet. Det är lite förvånande, säger han.

    Stor potential

    Men potentialen är stor på inte minst matsidan, enligt Urban Lindstedt. Nätet står än så länge för en ganska liten del av dagligvaruhandelns försäljning. På bara ett år har dock matförsäljningen på internet fördubblats till 3 procent i Sverige. Det är dock fortfarande en liten andel och kan jämföras med sällanköpshandeln med en andel på uppåt 12 procent av den totala handeln.

    Kräver obruten kylkedja

    Samtidigt finns utmaningar då mathantering ofta kräver en obruten kylkedja.

    Hur hållbart är det att transportera livsmedel långa sträckor med exempelvis lastbil?

    – En lastbil kan ju köra ut till 30-40 kunder på en kväll, så jag ser inte att det skulle vara ett stort problem.

    Urban Lindstedts tips till lantbrukare som vill starta e-handel

    • Rekoringar och Facebook-grupper är en bra start för att sälja lantbruksprodukter. Men stanna inte vid det, utan utveckla även en e-handelsbutik.

    • Men underskatta inte arbetsinsatsen för att bygga upp en marknadsplats på nätet. Det är jämförbart med att starta en gårdsbutik och kräver mycket planering och investeringar.

    • 6-7 produkter räcker inte, utan snarare kanske 500 är rimligt. Men det behöver inte bara vara livsmedel, utan kan vara exempelvis hantverk eller fårskinn.

    • Försök bygga upp en egen kanal mot konsumenter och även exempelvis restauranger.

    • Satsa gärna också på flera kanaler mot olika målgrupper. Fler affärsben gör din affärsmodell mer solid.

    • Tänk långsiktigt. Potentialen är stor. När e-handeln tar en andel på kanske runt 15 procent om några måste många fysiska butiker lägga ned.

    • Har du en mindre verksamhet kan det löna sig att gå samman med andra gårdar och skapa en gemensam marknadsplats – eller ta hjälp av en förmedlingstjänst.

    Källa: Urban Lindstedt

    175 reko-ringar i landet

    • Reko står för ”rejäl konsumtion” och går ut på att handla lokalproducerad mat utan mellanhänder.
    • Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en reko-ring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.
    • Köpare och säljare får oftast kontakt med varandra via Facebookgrupper.
    • I gruppen får köparen veta vilka varor som finns i den lokala reko-ringen och hur beställning och betalning går till och var varorna kan hämtas upp.
    • Reko är en folkrörelse och den första reko-ringen i Sverige bildades i Grästorp 2016.
    • I april i år fanns runt 175 reko-ringar i landet med totalt drygt 500 000 medlemmar. Modellen lanserades i finska Österbotten 2013.

    Källa: Hushållningssällskapet

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen