Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 april

    Försäljningen av levande kycklingar ökar kraftigt i USA

    I tider av osäkerhet brukar försäljningen av levande kycklingar gå upp i USA. Under coronakrisen har den tendensen ökat kraftigt – men i Indien går utvecklingen i motsatt riktning.

    FOTO: Science Photo Library/TT

    Veckorna före påsk brukar även i vanliga fall vara den tid på året då kycklinguppfödare har som mest att göra. I dessa tider då folk håller sig hemma, allt fler blir arbetslösa och de sporadiska besöken i matbutiken allt mer börjar likna en hinderbana där det gäller att undvika potentiella smittobärare har amerikaner köpt levande kycklingar som aldrig förr, rapporterar The New York Times.

    – Folk panikköper kycklingar som de gjorde med toalettpapper, säger Tom Watkins, direktör på kycklinguppfödaren Murray McMurray Hatchery till tidningen.

    Äggpriserna har stigit

    Försäljningen av levande kycklingar i landet brukar gå upp i samband med kraftiga börsnedgångar och under år då det är presidentval. Coronakrisen verkar ha förstärkt den tendensen ytterligare – även om många så att säga anser att ägget kommer före hönan. Enligt det amerikanska jordbruksverket ökade priset på ägg i förra veckan med över 50 procent i vissa delar av USA på grund av ökad efterfrågan.

    Det nykläckta intresset för att föda upp egna kycklingar är dock inte utan problem. New York Times har tagit del av webbforum där nyblivna kycklingsägare inte har förstått att kycklingar vars fjädrar inte har växt ut måste ha en värmekälla för att kunna överleva.

    Falskt rykte

    I Indien har utvecklingen gått åt motsatt håll. Via meddelandeappen Whatsapp har ett rykte spridits i landet att det nya coronaviruset kan spridas via kycklingkött. Den minskande kycklingkonsumtionen på grund av detta har lett till förluster för landets kycklingindustri på 13 miljarder rupier, motsvarande 1,7 miljarder kronor, rapporterar CNBC. Priset på kycklingkött ska i princip ha halverats i landet.

     En försäljare på en kycklingmarknad i den indiska staden Siliguri den 6 mars.
    En försäljare på en kycklingmarknad i den indiska staden Siliguri den 6 mars. FOTO: DIPTENDU DUTTA/AFP/TT

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen