Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 juli 2018

    Företaget som gick på pumpen

    Den 31 juli stänger fabriken hos Ljungmans i Malmö - tillverkaren bakom bland annat den klassiska gårdspumpen Star 167.

    Den 31 juli lämnar Wayne fueling systems, tidigare Ljungmans verkstäder, sina lokaler på Hanögatan i Östra hamnen i Malmö. Platschefen Sven Bladh har under ett års tid haft den otacksamma uppgiften att avveckla både sig själv och sina kolleger på tillverkningssidan.

    – Det stämmer. Vi är i den absoluta slutfasen, säger Sven Bladh till ATL.

    Produktionen är redan nedlagd och flyttad till Dundee i Skottland.

    – Det är klart att det är tråkigt. Men samtidigt är det sådant som händer i affärsverksamhet. Jag tycker att vi har avslutat det här på ett bra sätt, säger Sven Bladh som själv jobbat inom företaget sedan 1988.

     Wayne Dressers kontor i Malmö 2002.
    Wayne Dressers kontor i Malmö 2002. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    Verksamheten såld

    Flytten hänger samman med att verksamheten kring Ljungmans pumpar, som redan 1970 såldes till Wayne och den amerikanska Dresserkoncernen, nu sålts vidare till företaget Dover. Kvar i Malmö kommer det att finnas service- support och utveckling.

    En av dem som stannar är Åke Skans. Han bekräftar att branschen genomgår en tuff nedgång nu, där ingen riktigt vet hur marknaden kommer att se ut om bara fem tio år.

    – Investeringstakten har gått ned otroligt mycket, säger Åke Skans till ATL och drar en parallell till när ångmaskinerna försvann.

    – Det var det ingen som riktigt förstod, säger han. De dog ut på en ganska kort period.

    LÄS MER: Snart kan bönder göra egen vätgas

    Bränsleceller framtiden

    När det gäller personbilar och mackar tror Åke Skans att framtiden ligger i bränsleceller. Eldrift kan fungera på lantbruk, åkerier och inom annan planerad verksamhet där långa laddningstider kan accepteras. Men personbilstrafiken är för stor och för spontan, bedömer Åke Skans.

    – Ikea kan sätta upp tio snabbladdstolpar, men sedan är elen i området slut, säger han. Vad händer när det behövs hundra stolpar och när du inte vill ta en paus samtidigt som bilen behöver laddas?

    LÄS MER: Här rullar Fendts eltraktor

     Ljungmans så kallade selfometer från 1957 för tankning av motorcyklar och mopeder.
    Ljungmans så kallade selfometer från 1957 för tankning av motorcyklar och mopeder. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    Brokig produktbukett

    På sin fritid bedriver Åke Skans också Ljungmans museiförening. Han berättar att Jacob Ljungman, som startade företaget på 1920-talet först reparerade båtar. Under åren har företaget också tillverkat mjölkmätare, gengasaggregat och konstruerat ett gevär till svenska försvaret.

     Ljungmans automatgevär Ag42 från 1942. Världens tredje första automatgevär.
    Ljungmans automatgevär Ag42 från 1942. Världens tredje första automatgevär. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    Den första produkten som blev riktigt stor på gårdar var bränslepumpen Vici.

    – Den har stått på många gårdar i Sverige, Danmark och Norge, säger Åke Skans.

     Pumpen Vici.
    Pumpen Vici. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    Anledningen till att den blev så populär var enligt honom att den inte hade någon motor utan pumpades för hand. Den byggde på en glasbehållare som släppte ned vätskan med självtryck och man kunde välja bränslemängd i femlitersintervaller, berättar han.

     Star 167.
    Star 167. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    Finns i lantbruket

    1965 lanserades Star 167 som är Ljungmans mest sålda pump och som fortfarande tjänstgör på många lantbruk runtom i landet. Men även andra gamla Ljungmanprodukter som smörjutrustning och gamla kompressorer kan fortfarande dyka upp.

    – Det kan ringa folk till oss och vill ha reservdelar till en kompressor som är gjort på 1930-talet. Det finns ju inte, men det är roligt att höra att grejerna håller, säger Åke Skans.

     Interiör från tidigare fabriken på Limhamnsvägen i Malmö.
    Interiör från tidigare fabriken på Limhamnsvägen i Malmö. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening
     Bensinkärra från 1930-talet.
    Bensinkärra från 1930-talet. FOTO: Ljungmans/Wayne museiförening

    LÄS MER: ATLs artiklar om Volvo BM

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen