Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 juli 2018

    Succé för Ford 7810 i blått och i silver

    Den nya modellen från Ford New Holland blev en succé. Lågviktaren 7810 uppskattades som en dragare med ettrig motor. Ett antal lackades i silver och utrustades rikligt när man gjorde en jubileumsmodell.

    Ford 7810 presenterades i december 1987 på Smithfield Show i England. Modellen var en lättviktstraktor med kort hjulbas baserad på chassit från en 7610. Motorn var en sexcylindrig sugmotor på 100 hästkrafter. 7810 kom att bli en bästsäljare för Ford New Holland (FNH).

    Jubileumsmodell från 80-talet

    1989 ville företaget uppmärksamma att fabriken i Basildon, England, hade tillverkat traktorer i 25 år. Därför gjordes en serie jubileumsmodeller som kallades Silver Jubilee. Dessa specialutgåvor var riktiga prestigemodeller med fyrhjulsdrift, Super Q-hytten med aircondition samt Syncroshift växellådan och Dual Power snabbväxel. Fyra hydraulikuttag, AC, prestationsmonitor och frontvikter ingick också.

     I hytten finns AC, performance monitor och en trevlig interiör. Två växelspakar är placerade vid höger sida.
    I hytten finns AC, performance monitor och en trevlig interiör. Två växelspakar är placerade vid höger sida. FOTO: Niklas Larsson

    Bakgrunden till 7810 var att ingenjörerna vid South Essex Motors (SEM) monterat en sexcylindrig motor i ett chassi byggt för en fyrcylindrig motor redan 1981. Prototypen visades för Ford som då avböjde. 1986 provade SEM igen och byggde tre prototyper med en sexcylindrig motor från 7910 och placerade den i chassit till 7610 modellen. Modifieringar fick göras på motorn för att den skulle passa. Effekten blev densamma som i 7610 men med ett bättre vridmoment i den sexcylindriga motorn.

    Populär modell

    SEM döpte modellen till 7810. Marknadsavdelningen vid FNH trodde på konceptet och en överenskommelse gjordes om att man skulle köpa designen från SEM som även fick uppdraget att montera ett demoexemplar för att visas på utställningar. Med Super Q-hytten och en framaxel från italienska Carraro fick marknaden upp ögonen för den nya Ford-traktorn på Smithfield Show 1987. Ganska snabbt blev modellen den mest populära i Ford New Holland serien.

     Vid fototillfället hade denna Ford 7810 Silver Jubilee körts i endast lite drygt 1 000 timmar. Ägaren köpte traktorn som ny efter att ha prutat på priset. Den hade då stått osåld ett år.
    Vid fototillfället hade denna Ford 7810 Silver Jubilee körts i endast lite drygt 1 000 timmar. Ägaren köpte traktorn som ny efter att ha prutat på priset. Den hade då stått osåld ett år. FOTO: Niklas Larsson

    Jubileumsutförandet av 7810 baserades på Generation III och traktorerna fick så mycket extra utrustning att det sägs att de ska ha varit svåra att sälja tack vare det högre priset. Det såldes endast cirka 150 exemplar. I Sverige hände det att en jubileumstraktor stod osåld i ett år och det gick att pruta.

     Ford 7810 blev snart Ford New Hollands mest populära modell.
    Ford 7810 blev snart Ford New Hollands mest populära modell. FOTO: Arkiv

    En miniatyrmodell som gick att ha på skrivbordet ingick i köpet. På den ingraverades registreringsnumret. Ett större antal av de silverfärgade Fordarna hamnade i Danmark där 7810 var den mest sålda traktorn på marknaden just då. Samlare av Ford i England ska vara speciellt nöjda om de hittar ett fint exemplar av Silver Jubilee och den miniatyrmodell som följde med.

     Ford 7810 utvecklades inte av Ford New Holland själva utan av South Essex Motors. 1988 kom modellen i serietillverkning.
    Ford 7810 utvecklades inte av Ford New Holland själva utan av South Essex Motors. 1988 kom modellen i serietillverkning. FOTO: Niklas Larsson

    FORD 7810

    Generation III

    Tillverkare: Ford New Holland.

    Tillverkades: 1988–1991.

    Motor: 6 cylindrar, volym 6,6 liter.

    Max effekt på kraftuttaget: 91 hästkrafter.

    Växellåda: Synkroniserad växellåda med snabbväxel. 16 växlar fram/8 back.

    Däck: 13,6-28 fram, 16,9-38 bak.

    Lyftkraft i dragstång: 42,5 kN.

    Bränsletank: 148 liter.

    Vikt: 4 300 kilo. (4WD)

    Pris 1990: 319 200 kronor

    Generalagent: FNH Sweden AB

    Källa: Konedata

    LÄS MER: Volvo BM 2654 lockar till höga budLÄS MER: Nostalgi hur mycket är det värt?

    Relaterade artiklar

    Till toppen