Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 oktober

    Fjällräven: Vi har använt all vit ull som finns på Gotland

    Fjällräven och Tierra säljer jackor och ryggsäckar med stoppning av ull från Ullkontoret i Endre.

    – Vi har i stort sett använt all vit ull som finns på Gotland, säger företagens innovationschef Erik Blomberg.

     Fjällrävens innovationschef Erik Blomberg har hittills bara köpt vit svensk ull men testar gärna grå gotlandsull.
    Fjällrävens innovationschef Erik Blomberg har hittills bara köpt vit svensk ull men testar gärna grå gotlandsull. FOTO: Fjällräven/Anette Andersson

    Samarbetet inleddes ­lite slumpartat. Erik Blomberg hade läst en artikel om svensk ull i en facktidning, och en kollega kände en granne till Jenny Andersson och Hans Bulthuis på Ullkontoret i Endre.

    Då hade moderbolaget Fenix Outdoor, grundat av Åke Nor­din som startade Fjällräven, redan börjat samarbeta med Brattlandsgården i Jämtland som har ett hundratal jämtlandsfår.

    – Vi köper allt de producerar. Jämtlandsfårens fiber är superfin precis som merinofibern och vi förädlar den så långt vi kan i Sverige.

    Jämtlandsfårens ull blir exklu­siva tröjor och stickade mössor som säljs för 995 kronor styck.

    Perfekt till ullfoder

    Den vita ullen från Gotland är annorlunda.

    – Den är lite för grov för produkter som underställ som har hudkontakt, säger Erik Blomberg.

    Däremot passar den perfekt till det lätta ullfoder som de köper av en firma i Tyskland.

    – De köpte ull från Schweiz och Tyskland och bara skrattade åt oss när vi sa att vi ville ha svensk ull. Den var för grov, för smutsig, för dålig. Men vi skickade ner 2 kilo från Hans Bult­huis och Jenny Andersson och de köpte 1 ton direkt.

    Köpt 13 ton

    Nu används den vita ullen från Endre i Fjällrävens stadsparkas och i Tierras klättringsparkas. Att ullen är svensk poängteras noga i marknads­föringen. Hittills i år har Fjäll­räven och Tierra köpt 13 ton ull från Ullkontoret och behöver mer.

    – Vi har i stort sett använt all vit ull som finns på Gotland. Om det går bra får vi titta på ull från resten av Sverige också, säger Erik Blomberg.

     Svenska får säljer Fjällräven. Parkasen är fodrad med svensk ull och det blir ett försäljningsargument för konsumenterna.
    Svenska får säljer Fjällräven. Parkasen är fodrad med svensk ull och det blir ett försäljningsargument för konsumenterna. FOTO: Fjällräven

    Nästa projekt var att ersätta syntetmaterialet i ryggplattan till en ryggsäck med hårt pressad filt tillverkad av svensk ull.

    – Det var den första produkt som vi utvecklade tillsammans med Hans Bulthuis och Jenny Andersson. Fördelen är att den ull som man inte ser kan ha lite blandade färger och sorter.

    Kan ta plats i sortimentet

    Även den grå gotlandsullen borde i framtiden kunna platsa i sortimentet.

    – Jag köpte en handstickad mössa och blev glatt överraskad av hur mjuk och fin den var. Om man kan spinna den till ett garn i stor skala så tror jag absolut att vi kan göra produkter av den, ­säger Erik Blomberg.

    Relaterade artiklar

    Till toppen