Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 september

    Falköping ber ekobönder sluta med ekoproduktion

    Falköpings mejeri har svårt att sälja sin ekomjölk. Nu utreds om några ekomjölksleverantörer kan tänka sig att ställa om till konventionell mjölkproduktion.

    – Det finns några som räknar på det, säger mejerichefen Uno Elofsson.

    FOTO: Mikael Gustafsson/N/TT

    Falköpings mejeri väger in drygt 140 miljoner kilo mjölk i år, varav cirka 20 procent består av Krav-certifierad mjölk. Räknar man in hela koncernen, det vill säga även Grådö mejeri, ligger invägningen på cirka 220 miljoner kilo men med något lägre Krav-andel.

    – Grådö har hyfsad balans medan Falköping ligger lite snett. Ungefär 10 procent av den ekologiska mjölken skulle behöva säljas som ekologisk, men går i dag som konventionell, säger Uno Elofsson.

    Han menar att man aldrig kan räkna med att 100 procent av den ekologiska invägningen säljs som ekologisk, och att man får vara nöjd om man ligger på 80 procent.

    – Men vi har en nyttjandegrad av ekomjölken på 60-70 procent, och det är för lite.

    Därför har man gått ut till sina 34 ekoleverantörer och hört sig för om någon kan tänka sig att ställa om till konventionell mjölkproduktion. Hittills har man inte fått något svar.

    Samhällsdebatten har stor påverkan

    Vad skulle få leverantörerna att ställa om?

    – Det är nog väldigt individuellt, men det kan finnas de som har ont om mark och som kanske får köra långt för att få tag på foder. En del har eko i hjärtat och skulle aldrig ställa om, men sedan har vi en del som mera räknar kronor och ören.

    Och det är en eller två av dessa som han hoppas på – fler behöver man egentligen inte.

    – Det får inte bli för många som lämnar eko, för då kan vi hamna i samma situation som för några år sedan när vi hade för lite ekomjölk.

    Ett sätt att minska invägningen är givetvis att sänka ekomjölkstillägget, men det är enligt Uno Elofsson inte aktuellt för närvarande.

    Vad gör ni för att öka marknaden för ekomjölk?

    – Vi har satsat på export av pulver, men det har inte gått så bra. Vi försöker också jobba en hel del med osten. Men även om inte försäljningen har rasat, så ökar den inte på det sätt som vi har varit vana vid. Den står och stampar.

    Uno Elofsson pekar också på att samhällsdebatten har stor påverkan på marknaden. När exempelvis grisknorrarna diskuterades ivrigt för några år sedan drogs även andra frågor med.

    – Då var Krav väldigt inne. Nu har debatten i stället handlat om närodlat och härodlat. Även havredryckerna har tagit en del av samma kundsegment där eko befinner sig, säger han.

    Relaterade artiklar

    Till toppen