Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 29 maj

    Expertens tips vid maskinaffärer

    Visst kan det gå att få ersättning av säljaren om din nya maskin inte fungerar. Men då gäller det att koll på det finstilta.

     Om du blir oense med din säljare kan ärendet tas till Reklamationsrådet för lantbruks- och skogsmaskiner.
    Om du blir oense med din säljare kan ärendet tas till Reklamationsrådet för lantbruks- och skogsmaskiner. FOTO: Mostphotos

    Om du blir oense med din säljare om en krånglande maskin går det att ta ärendet vidare till Reklamationsrådet för lantbruks- och skogsmaskiner. Rådets utredare Anders Björk säger att det går att hitta en lösning på de flesta problem.

    – Säljarna vill i regel bli av med problemen så fort som möjligt. Det kostar pengar att hantera dem så de brukar hjälpa till av ren självbevarelsedrift.

    Läs avtalet noga

    Tipset är som alltid att läsa avtalet noga inför köpet, och inte vara rädd för att förhandla fram avtalspunkter som känns viktiga. För till skillnad från privata inköp som regleras i konsumentköplagen bygger i stället affärsuppgörelser mellan företag på principen att många saker, som i efterhand kan framstå som väsentliga, kan förhandlas bort, enligt Rickard Josefson, som är chefsjurist på Ludvig & Co, tidigare LRF Konsult.

    Svårt få för uteblivna intäkter

    Att få kompensation för uteblivna intäkter kan exempelvis vara svårt om det inte regleras i köp- eller försäkringsavtalet.

    – När det kommer till indirekta skador eller följdskador måste man i så fall se till att få det reglerat i avtalet, för generellt sett är det inte självklart att man har rätt till inkomstbortfall, säger han.

    Läs mer: Han fick rätt i kampen om orkeslös traktorLäs också: Lantmännen Maskin: ”Inte fler fel på hans traktor än på någon annans”

    Det här har du rätt till

    I dag baseras många stora köp på leveransavtalet ”Lantbruk 16” som har tagits fram av Maskinleverantörerna och LRF.

    Om leveransen blivit försenad har köparen rätt till skadestånd om det går att visa att hen lidit skada. Men det gäller inte om köparen fått använda en motsvarande produkt till självkostnadspris.

    Är det ett fel på maskinen som är säljarens ansvar måste köparen stå för transportkostnaderna till närmaste serviceställe första gången. Om säljaren trots flera försök inte lyckas laga felet går köpet möjligen att häva. Det gäller dock inte om säljaren tillhandahållit en motsvarande produkt under tiden.

    Köparen kan ha rätt till ersättning för direkta kostnader på maximalt 15 procent av försäljningssumman om det är fel på något på maskinen. Indirekta förluster som till exempel tappade affärer och skördeförluster ersätts dock inte. Vanligtvis behöver inte säljaren ersätta köparen om det är fel på maskinen.

    Om säljaren inte lämnat någon garanti gäller Köplagen. Den ger köparen rätt att inom två år från leveransen reklamera om det går att bevisa att felet fanns vid köptillfället.

    Muntliga avtal gäller lika mycket som skriftliga – men de sistnämnda är alltid bättre för att undvika oklarheter.

    Blir man inte överens ska man vända sig till Reklamationsrådet. Maskinleverantören har bundit sig att följa rådets beslut. För köparen är det ett öppet beslut. Men går tvisten till allmän domstol kan det kosta pengar och ta tid.

    Källa: Leveransavtalet ”Lantbruk 16”

    Läs även: Pressproblemen kostade honom 300 000 kronor

    Relaterade artiklar

    Till toppen