Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 28 juli

    En BM 700 i skick som ny

    Gnugga dig i ögonen, vilken fantastisk Volvo BM 700 årsmodell 1977 Rasmus Krohn har renoverat till nyskick!

     ”Jag vill få den så original som möjligt”, säger Rasmus Krohn.
    ”Jag vill få den så original som möjligt”, säger Rasmus Krohn. FOTO: Kenneth Fransson

    I april 1976 skickar Volvo BM ut en turboladdad 650-traktor med modellbeteckningen 700 på marknaden. Att den får namnet 700 beror på att den ska markera att den är större än den gamla storsäljaren 650 men mindre än den sexcylindriga 800:an.

    I början av 1977 rullar Volvo BM 700 med tillverkningsnummer 1916 ut ur fabriken i Eskilstuna. Den levereras till Skånska Lantmännen och säljs från anläggningen i Ängelholm. Traktorn går i Hjärnarpstrakten i Skåne hela sitt aktiva liv och för ett par år sedan hittas den igenvuxen i gräs av Rasmus Krohn och hans far Jörgen. Traktorn har då inte varit startad på länge.

    – 700:an har gått 8 720 timmar. Vi får provstarta den och den hoppar igång direkt. Men motorn skickar ut lite rökpuffar, kopplingen är slut, plåtar är genomrostade och det saknas massor med saker. Ja, traktorn ser riktigt sliten ut. Säljaren ville ha 25 000 kronor och det får han, berättar Rasmus Krohn.

    Han och familjen bor utanför Örkelljunga i Skåne och när Rasmus Krohn köper traktorn är han 14 år och helt säker på att han ska renovera den till toppskick.

    – Jag vill få den så original som möjligt, berättar han.

     Rasmus Krohn.
    Rasmus Krohn. FOTO: Kenneth Fransson

    ”Min drömtraktor är en Volvo BM 810”

    Rasmus Krohn är väldigt traktorintresserad och Volvo BM är det traktormärke han tycker bäst om.

    – Det är en svensk traktor och jag har velat ha en 650 eller 700 mycket länge. Det är två prisvärda traktorer. Men min drömtraktor är en Volvo BM 810.

    Vid köpet och under hela renoveringen har Rasmus Krohns far Jörgen varit med som ett stort stöd. Han har en hydraulverkstad vilket givetvis inte är fel när en traktor ska renoveras.

    – Det jag inte klarat av har han hjälpt till med. Pappa har gjort den 4 tum raka pipan åt mig. Den är rostfri och polerad, säger Rasmus Krohn.

     Renoveringen har tagit två år att genomföra.
    Renoveringen har tagit två år att genomföra. FOTO: Kenneth Fransson

    Tiden läggs på detaljerna

    Renoveringen startar med motorn. Rasmus Krohn och hans far tar hjälp av svågern Fredrik och byter vevlager, ramlager och justerar ventilerna.

    – Dessutom behöver koppling och urtrampningslager bytas. I hydraullyften får jag byta packboxarna för att den ska fungera okej. Den sjunker nämligen.

    Många plåtar på traktorn är genomrostade så de får Rasmus ge sig ut och leta efter nya begagnade. Plåtarna som är okej blästras och lackas. Chassiet, motorn och även fläktvingarna målas i Volvo BM-färgerna.

    – Många detaljer tar lång tid att fixa till. Jag tror att jag höll på i mer än 40 timmar med bakstycket på hytten. Det behövde riktas och fixas. Jag har putsat upp alla gummilister runt alla rutor i hytten. Gummimattan på golvet i hytten är ny och den skar jag till så den passade perfekt. Veven till hydraulen var en Deutz-Fahr-vev och den bytte jag till Volvo BM så klart. Låskolven till bakstycket satt fast men det hittade jag en fungerande på Facebook.

     Allt i hytten putsas upp nu luktar det nästan nytt.
    Allt i hytten putsas upp nu luktar det nästan nytt. FOTO: Kenneth Fransson

    Allt i hytten putsas upp så mycket det någonsin går och nu luktar det nästan nytt när jag kliver in. Dessutom finns det en ny stereo med bra högtalare. Klistermärken och dekaler är det sista Rasmus Krohn ger sig på.

    – Jag betalar layouten och beställer alla klistermärkena exakt som de ska se ut. Alltså även varningsmärkena inne i hytten. Nu kan jag sälja alla klistermärken till en Volvo BM 700 till den som vill ha. 700-turbo emblemet saknades men det hittar jag också på Facebook.

     Rasmus och Jörgen Krohn har tillsammans hjälpts åt med renoveringen.
    Rasmus och Jörgen Krohn har tillsammans hjälpts åt med renoveringen. FOTO: Kenneth Fransson

    Flera års arbete

    Renoveringen tar runt två år och den Volvo BM 700 som nu kör ut på fältet framför mig ser ut som den är splitter ny. Det är så man måste gnugga sig i ögonen för att verkligen förstå att det är sant. Vore det inte för den raka pipan och den rostfria skyddsbågen på hyttaket skulle det lika gärna kunnat vara 1977 när detta exemplar lämnade Eskilstunafabriken.

    – Ja, skyddsbågen är fastbultad i originalhålen, så vill jag kan den lyftas av. De nya ledlamporna som arbetsbelysning kan också tas bort om det är så att traktorn verkligen ska vara helt original, säger Rasmus.

    Vad ska då den här ”nya” 700:an användas till?

    – Jag har gjort en ”fri retur” i hydraulsystemet så nu kan jag i framtiden köra vedmaskinen. Men den kan komma att dra en dumpervagn som vi har och eventuellt ska jag göra i ordning den till snöröjare. Men framför allt kommer den att visas upp på traktorträffar här i närheten. Jag kommer absolut inte att köra traktorpulling med den, säger Rasmus Krohn och skrattar.

    Denna artikel har tidigare varit publicerad i Traktor Power.

     BM 700 före renoveringen.
    BM 700 före renoveringen. FOTO: Kenneth Fransson

    Volvo BM T700

    Tillverkare: Volvo BM, Eskilstuna.

    Tillverkades: 1976–1982.

    Antal tillverkade: 4 291 och 205 gula i industriutförande (700I).

    Motor: Fyrcylindrig Volvo TD42-diesel.

    Cylindervolym: 4,2 liter.

    Motoreffekt: 80 hästkrafter.

    Bränsletank: 96 liter.

    Växellåda: 16 fram/4 back med

    snabbväxel.

    Däck fram: 10.00-16/8 standard.

    Däck bak: 18,4-34/8 alternativt 14,9-38.

    Längd: 4,00 meter.

    Bredd: 2,22 meter.

    Höjd: 2,65 meter.

    Vikt: 4,1 ton.

    700:ans årsmodeller

    Har du en Volvo BM 700? Här kan du se vilken årsmodell det är!

    1976 1001–1761

    1977 1762–3179

    1978 3180–3807

    1979 3808–4394

    1980 4395–4962

    1981 4963–5303

    1982 5304–

    FOTO: Kenneth Fransson

    Relaterade artiklar

    Till toppen