Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 31 mars

    EU-politiker vill ta djurkatastrofen till EU-domstolen

    EU-politikern Emma Wiesner (C) vill att Rumänien tar sitt ansvar för djurkatastrofen på Suezkanalen. Annars bör landets dras inför EU-domstolen, menar hon.

    ATL:s artikel om den pågående djurkatastrofen på Suezkanalen fick Centerns Europaparlamentariker Emma Wiesner, som sitter i granskningsutskottet för djurtransporter, att reagera starkt.

    – Jag blev förbannad, men inte förvånad, när jag läste det, säger hon till ATL.

     Centerns Europaparlamentariker Emma Wiesner reagerade starkt på uppgifterna om att 200 000 djur just nu sitter fast på fartyg på Suezkanalen.
    Centerns Europaparlamentariker Emma Wiesner reagerade starkt på uppgifterna om att 200 000 djur just nu sitter fast på fartyg på Suezkanalen. FOTO: Centerpartiet

    Under onsdagen ställde hon därför tre skriftliga frågor till EU-kommissionen. Den första handlar om att tvinga Rumänien att ta ansvar för den akuta situationen för djuren som nu sitter fast på de båtar som väntar på att få passera genom Suezkanalen.

    – Enligt de uppgifter jag har är det 16 fartyg som är lastade med djur. 11 kommer från EU-länder. Den absoluta merparten av dessa från Rumänien. Förhållanden på dessa båtar bryter mot EU-lagstiftningen på flera sätt, dels för att krisberedskapen brustit och för att det är över 60 grader varmt där djuren står, säger Emma Wiesner.

    Den andra går ut på att Rumänien måste vara transparent med hur man agerat för att minimera katastrofen och även i ett senare skede dess konsekvenser.

    Det finns i dag ingen skyldighet att rapportera till EU antalet djur som dött på den här typen av transporter. Något som det kan bli ändring på, enligt Emma Wiesner:

    – Vi ska se över det i granskningsutskottet. En av våra uppgifter är att ha koll på hur lagarna implementerats, en annan om det finns något i lagstiftningen som måste rättas till eller skärpas. En sådan skyldighet kan absolut vara en sådan sak.

     Minst 16 fartyg som väntar på att få passera Suezkanalen är lastade med djur. Merparten av dessa kommer från Rumänien. Landet bör nu ställas till svars för brott mot EU:s lagar på området menar Emma Wiesner.
    Minst 16 fartyg som väntar på att få passera Suezkanalen är lastade med djur. Merparten av dessa kommer från Rumänien. Landet bör nu ställas till svars för brott mot EU:s lagar på området menar Emma Wiesner. FOTO: NIC BOTHMA

    Den tredje frågan går ut på om EU-kommissionen är beredd att dra Rumänien inför EU-domstolen för att landet brustit i att efterleva de EU-lagar som finns när det gäller långväga djurtransporter.

    Blir det en fällning hoppas Emma Wiesner på kännbara konsekvenser:

    – Det måste bli kraftiga sanktioner. I första hand för djurens skull. Det lidande de utsätts för under dessa helvetesresor är helt oacceptabelt. Men också för att det snedvrider konkurrensen när vissa länder följer lagstiftningen och andra inte.

    Nu hoppas hon att frågorna lyfts upp av EU-kommissionen när den återupptar sitt arbete efter påskuppehållet och att det blir ett snabbt slut på den här typen av transporter.

    – Det behövs inte fler bilder av den här typen. Vi vet vilket fruktansvärt lidande djuren utsätts för. Och att det finns exempel efter exempel på hur vissa länder konsekvent bryter mot lagarna om djurvälfärd. Jag är djupt frustrerad och illa berörd, men inte förvånad av situationen.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen