Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 februari

    Ekologiskt med sikte på Japan

    Ekeby.

    Efter att ha ställt om grisproduktionen till ekologiskt tittar nu Rosersbergs gård i nordvästra Skåne på export till Japan.

     Gården finns nämnd i texter från 1100-talet. Då fanns här ett munkkloster. Många av de nuvarande byggnaderna är från 1850-talet.
    Gården finns nämnd i texter från 1100-talet. Då fanns här ett munkkloster. Många av de nuvarande byggnaderna är från 1850-talet. FOTO: Hans Dahlgren

    Inne på gården, omringad av lagårdsbyggnader i murad natursten från mitten av 1800-talet, står två John Deere-traktorer. Bandtraktorn 8370 RT har en Väderstad Concorde kopplad. Riktigt ännu är det inte dags för vårsådden, men det är lite lugnare på gården i februari och man passar på att gå igenom maskinerna inför den kommande säsongen.

    Johan Nilsson kommer lite sent med andan i halsen.

    – Jag har varit på utvecklingssamtal på skolan. Det är viktigt!

    Han har inte, som så många andra, kommit in i lantbruket genom ett generationsskifte i familjen. När han gick lantbruksgymnasiet i Svalöv gjorde han sin praktik på gården. Sedan fick han jobb där och fungerade bra ihop med ägaren. När han några år senare hade flyttat till Sälen för att jobbatringde ägaren 2007 och undrade om han ville komma och ta över gården.

    – Men det kändes lite för stort just då.

    I stället tog han över som arbetsledare och skötte gården. Efter några år kände han sig trygg i rollen. Med ett väl fungerande företag som bas, och den tidigare ägarens goda inställning, kunde bra bankkontakter hjälpa till med finansieringen när det var dags att ta över gården 2009.

     Köttet från Rosersbergs gård säljs under eget varumärke. ”När jag träffar kunder och kan prata om djurhållning eller styckdetaljer så upplever jag att jag kommer närmre kunden och de får ett större förtroende för de produkter jag säljer.”
    Köttet från Rosersbergs gård säljs under eget varumärke. ”När jag träffar kunder och kan prata om djurhållning eller styckdetaljer så upplever jag att jag kommer närmre kunden och de får ett större förtroende för de produkter jag säljer.” FOTO: Hans Dahlgren

    Ekologisk växtodling

    Sedan dess har företaget hela tiden haft en femårig handlingsplan för hur det ska utvecklas och tittat på olika affärsscenarier.

    – Men efterhand upptäckte vi att vi inte kunde få den lönsamhet som behövdes för att göra investeringar framåt. Då beslöt vi oss för att ta ett omtag och se över alla parametrar.

    Ganska snart räknade de också på en omställning till ekologiskt.

    – När vi började sätta in ekologisk växtodling i vårt businesscase började det se rätt lovande ut i kalkylen. Så det var egentligen anledningen till att vi ställde om i början. Sedan har vi sett att det är jäkligt roligt att jobba på det här sättet.

     Johan Nilsson tror att marknaden för ekologiskt kommer att svänga mera än marknaden för konventionellt. Då är det bra att ha flera ben att stå på. ”Vi blir inte så starka i förhandlingar om vi inte kan vara lite diversifierade”, säger han.
    Johan Nilsson tror att marknaden för ekologiskt kommer att svänga mera än marknaden för konventionellt. Då är det bra att ha flera ben att stå på. ”Vi blir inte så starka i förhandlingar om vi inte kan vara lite diversifierade”, säger han. FOTO: Hans Dahlgren

    Planer på expansion

    Nu är den mesta av växtodlingen, och hela grisproduktionen, omställd.

    Ungefär tio grisar i veckan säljs under eget varumärke, men inom bara någon månad kommer de att vara uppe i 20–30 grisar i veckan. Köttet säljs bland annat i den egna butiken inne i Helsingborg, i andra gårdsbutiker och via grossist. Tillsammans med den prisade charkuteriproducenten Bjärhus förädlas egna produkter.

    Nu har de precis köpt ett ännu ett stall en bit från gården och planerar att expandera.

    – I första hand ska vi avlasta det här stallet för vi känner att grisarna behöver lite större utrymme för att få röra sig så naturligt som möjligt. Sedan kommer vi kanske inte att utöka produktionen förrän vi ser att vi får igång marknaden ordentligt.

     Johan Nilsson.
    Johan Nilsson. FOTO: Hans Dahlgren

    Export till Japan

    Ett av huvudspåren för expansion är export till Japan. Han tror att den svenska djurhållningen är attraktiv och de undersöker just nu möjligheterna.

    – Det bor 125 miljoner människor i Japan och 37 miljoner i Tokyoområdet. Skulle någon procent i Tokyo bestämma sig för att köpa ekologiskt eller svenskt så blir det väldigt stora volymer.

    I slutet av intervjun får Johan Nilsson frågan om det är något av vikt som vi glömt att prata om. Utan att tveka tar han själv upp kritik han fått mot en export till Asien.

    – Ja, det är ju klimatfrågan, om varför vi ska köra produkterna till andra sidan jordklotet.

     De EU-ekologiska grisarna väljer själva om de vill umgås i halmen inomhus eller strosa utomhus på plattan. Den här tiden på året är halmen populär.
    De EU-ekologiska grisarna väljer själva om de vill umgås i halmen inomhus eller strosa utomhus på plattan. Den här tiden på året är halmen populär. FOTO: Hans Dahlgren

    Transporterna måste bli klimatsmarta

    Han menar att handeln inte kan eller bör stoppas. Det beroende som olika nationer har av varandra bidrar till en fredligare värld, och de båtar som kommer till Sverige med bilar ska ju tillbaka till Asien med andra varor.

    – Så det är själva transporterna som måste bli klimatsmartare.

    På den miljömässiga plussidan ser han att naturens resurser kan tas tillvara bättre.

    – I ett första skede kommer vi att exportera de delar av djuren som vi inte äter i Sverige. I Asien anses de som delikatesser, medan de här blir hundmat eller slängs. Så de delarna ska vi få en merbetalning för, se till att hela djuret används och att vi får en bättre ekonomi totalt sett.

    Rosersbergs gård

    Bolagsform: Enskild firma, kommanditbolag och aktiebolag.

    Verksamhet: Produktion av EU-ekologiskt griskött, växtodling, förädling av kött och försäljning i egen butik i Helsingborg, lite entreprenadverksamhet.

    Ägare: Johan Nilsson, frun Sophie Nilsson delägare i driften av växtodlingen, köttförsäljning under eget varumärke i aktiebolag tillsammans med Marie Taylor.

    Antal anställda: 5.

    Omsättning 2019: Cirka 33 miljoner.

    Resultat 2019: ”Ej klart men ser lovande ut…”

    Areal: 650 hektar ekologisk, 50 konventionellt.

    Grödor: havre, höstvete, vårvete, höstraps, ärtor, sockerbetor, korn, vitklöver, lusern och hundäxing.

    Antal djur/år: produktion av 5 000–6 000 EU-ekologiska grisar.

    Maskinpark: John Deere 8370 RT, John Deere 6195 R, Claas 630, två Volvo lastmaskiner, Väderstad Concorde 8 meter, 12 meters ogräsharv, 8 meters Einböck ogräshacka, femskärig Överum växelplog, sex meters betesputsare. Samarbetar med grannen om maskiner. Hyr in annat som behövs.

    Storlek på investering: Cirka tio miljoner kronor för omställning och ombyggnation inklusive rörelsekapital.

    Relaterade artiklar

    Till toppen