Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 juli

    Efter masstappet – nu ökar LRF igen

    Den 1 augusti tillträder Anna Karin Hatt som ny VD för LRF. En av de mest centrala utmaningarna hon och förbundet står inför är att öka antalet medlemmar.

    – Vi måste satsa på företagarna, säger medlemsstrateg Christin Rappe.

     En av utmaningarna för LRF:s tillträdande VD Anna Karin Hatt är att få upp antalet medlemmar på företagssidan.
    En av utmaningarna för LRF:s tillträdande VD Anna Karin Hatt är att få upp antalet medlemmar på företagssidan. FOTO: Stefan Nilsson & Charlotte Brunzell/TT

    En höjning av medlemsavgiften 2015 ledde till ett massivt avhopp för LRF. Förbundet gick från en organisation med 171 735 medlemmar 2014 till 139 717 medlemmar 2017.

    Christin Rappe, medlemsstrateg på LRF, berättar att tiden efter avgiftshöjningen mestadels gick åt till att försöka behålla medlemmar, i stället för att rekrytera nya.

    – Men sedan dess har kurvan vänt igen och nu är vi i princip tillbaka på samma rekryteringssiffror som 2006, säger hon till ATL.

    Ska bli 150 000

    Sedan några år tillbaka finns ett tydligt mål: ha 150 000 företagarmedlemmar till år 2030. Cecilia Gyldén, enhetschef för medlemsutveckling och försäljning, berättar att det är ett strategiskt beslut som stämman fattat, och som redan har börjat avspegla sig i verksamheten.

    Till exempel höjdes personmedlemsavgiften procentuellt sett mer än den för företagare. Dessutom riktas rabatter och erbjudanden främst till verksamma inom lant- och skogsbruk.

    – Vi jobbar på alla nivåer mot företagare. Sedan finns det de som är supertrogna LRF och väljer att bli personmedlemmar för att stanna kvar och stötta fast de inte längre är företagare, säger Cecilia Gyldén.

     Christin Rappe och Cecilia Gyldén.
    Christin Rappe och Cecilia Gyldén. FOTO: Privat

    Hänger beslutet ihop med att det blir mer intäkter genom företagaravgiften?

    – Nej, jag tror mer att det handlar om att vi vill vara en påverkansorganisation där företagare är grunden, säger Cecilia Gyldén.

    Christin Rappe fyller i att det handlar om att skapa en levande landsbygd med mer lokala livsmedel producerade i Sverige, och då måste LRF satsa på företagare.

    I nuläget finns 119 337 företagarmedlemmar och den stora utmaningen framåt är hur LRF ska locka ännu fler.

    – För att nå dit måste vi ha ett bra innehåll i medlemskapet. Det är den stora utmaningen. Vad vi kan erbjuda och hur vi kan vara relevanta, säger Cecilia Gyldén.

    Valbara erbjudanden

    Många medlemmar lämnade på grund av den höjda avgiften, men i nuläget är ingen sänkning aktuell. Däremot säger Cecilia Gyldén att LRF hela tiden måste titta på om man har rätt avgiftsmodell.

    2017 antog riksförbundsstämman en motion om större flexibilitet i medlemskapet, vilket har inneburit att medlemmarna kan välja att få en sänkning på medlemsavgiften genom att endast läsa tidningen Land digitalt. Längre fram kan det bli möjligt att skräddarsy erbjudandena ännu mer.

    – Det som hände med förändringen under 2015 var att styrelsen fastslog att varje medlem ska bära sina egna kostnader. Men vi ser över att man ska kunna bestämma vad som ska ingå i medlemskapet och inte, säger Christin Rappe.

    För 2018 uppgick medlemsintäkterna till 215 miljoner kronor, 2017 var samma siffra 211 miljoner kronor.

    ATL har sökt Anna Karin Hatt, men hon ger inga kommentarer innan hon tillträtt som VD för LRF.

    Relaterade artiklar

    Till toppen