Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 2 november 2017

    Efter ATL:s artiklar - nya krav på traktorers draganordningar

    Tack vare att ATL:s läsare delat sina erfarenheter kring incidenter med fallerande hitchkrokar kan det inom något år bli nya krav på traktorers draganordningar. Arbetet med ett nytt globalt reglemente kommer allt närmare ett beslut hos FN-organisationen UNECE.

     Det har inträffat många olyckor när lastväxlarvagnar varit kopplade på hitchkroken, sedan har inte draget klarat den uppåtgående kraft som skapas vid tömning eller lastning av flaket.
    Det har inträffat många olyckor när lastväxlarvagnar varit kopplade på hitchkroken, sedan har inte draget klarat den uppåtgående kraft som skapas vid tömning eller lastning av flaket. FOTO: Metsjo

    Det är den svenska regeringen som genom Transportstyrelsen fortsätter att jobba för krav på varningssystem om traktorers draganordningar inte låst ordentligt.

    – Vi ger oss inte. Vi kör ända in i kaklet, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen.

    Läsare hörde av sig

    Bakgrunden är en rad olyckor där hitchkroken varit inblandad. Efter artiklar om dödsolyckan på Jällaskolan i Uppsala 2009, där en hitchkrok brast och vagnens drag åkte in genom bakrutan på traktorn, strömmade berättelserna in.

    LÄS MER HÄR: Fler olyckor med hitchkrokLÄS MER: Oklart om förbud mot hitchkrok

     2009 inträffade en dödsolycka på Jällaskolan i Uppsala, där en hitchkrok brast och vagnens drag åkte in genom bakrutan på traktorn.
    2009 inträffade en dödsolycka på Jällaskolan i Uppsala, där en hitchkrok brast och vagnens drag åkte in genom bakrutan på traktorn.

    Många läsare hade själva råkat ut för olyckor i samband med att lastväxlarvagnar användes på hitchkroken, att draget inte klarat den uppåtgående kraft som skapas vid tömning eller lastning av flaket. En del hade också varit med om att hitchkroken inte låst ordentligt och vagn eller redskap tappats.

    I arbetet hos UNECE i Geneve med att ta fram ett nytt globalt reglemente för traktordrag tog Sveriges representant Transportstyrelsen upp problematiken och ställde krav.

    – I princip var det tidningen som initierade hela det här arbetet för vår del. Genom att ni tog upp de här olyckorna blev det uppmärksammat av LRF som skrev till Arbetsmiljöverket. Sedan hamnade det på vårt bord.

    Nya krav

    De två kraven man framfört är att vissa drag ska testas för uppåtgående krafter för att godkännas, och att det från hytten ska kunna avgöras om draget låst ordentligt. Det första kravet är nu inskrivet i det förslag som finns. Kravet på fjärrindikering har det varit mera diskussioner kring.

    ATLS LEDARE: Säkrare alternativ till hitchkrok krävsLÄS OCKSÅ: ”Hitchkroken har spelat ut sin roll”

    – Vi vill ha precis samma skrivning som för lastbilar, att om draget är fjärrmanövrerat från hytten ska det också finnas en varning som visar om det inte låst.

    Framförallt är det enligt Anders Gunneriusson tillverkarna som protesterat och ett förslag som presenterades i september blev en halvmesyr. Sverige protesterade och stod fast vid sina tidigare krav.

    – Det tyckte ordföranden var vettigt så nu ska de komma tillbaka i februari med en ny skrivning. Då ville de ha ett svenskt förslag, så det har jag skrivit.

    Ska godkännas av FN

    Om förslaget klubbas i arbetsgruppen i februari ska det senare godkännas FN:s fordonsforum WP.29 för att sedan skickas till FN i New York. Gissningsvis dröjer det ett drygt år till innan det är klart.

    – Det kan hända att folk undrar varför det inte går fortare. Men det är många intressenter. En fördel är att när det väl är klart så är det i princip hugget i sten. Man utvecklar reglementena men det är sällan man tar bort ett krav.

    UNECE:s reglementen

    UNECE är en organisation under FN som tar fram reglementen för olika saker för att samma regler ska gälla i olika länder, och därmed bland annat underlätta handeln, öka säkerhet och förbättra arbetsmiljö.

    I fallet med traktordragen kan sedan EU i sin traktorförordning hänvisa till UNECE:s reglemente, alternativt till kravet i sin egen förordning. Eftersom tillverkarna ofta vill nå marknader utanför EU är det sannolikt att de flesta väljer att typgodkänna efter UNECE:s specifikationer.

    LÄS OCKSÅ: Se över hitchkroken innan det är för sentLÄS OCKSÅ: Här är alternativen till hitchkroken

    Till toppen