Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 juli

    Han hittade drömtraktorn i Kanada

    John Deere 5020 har alltid varit en drömtraktor för Mats Eriksson. På omvägar fick han erbjudande om att köpa en på auktion i Kanada. Han slog till men trodde att pengarna var kastade i sjön.

     Trivsel. Lottas Arndts favorit av traktorerna på gården i Sebbarp är John Deere 5020.
    Trivsel. Lottas Arndts favorit av traktorerna på gården i Sebbarp är John Deere 5020. FOTO: Joel Sannemalm

    Spannmålsskörden är bärgad på gården i Sebbarp, en mil söder om Hörby, när Traktor Power hälsar på. Nu är det dags för stubbearbetning hemma hos Mats Eriksson och Lotta Arndt. Kultivatorn, en Amazone Catros 4001 är kopplad och snart ”kokar” jorden runt tallrikarna. Hastigheten är hög och mullret från traktorn är riktigt mäktigt. Det här är en syn som inte är speciellt vanlig i Sverige. Tankarna går i stället mot den amerikanska prärien. Mats pressar nämligen fram på en John Deere 5020. Det ser fantastiskt härligt och tufft ut när han kommer körande. Här mullrar en 8,7 liters sexa som när det behövs kan ge 147 hästkrafter. Det var stordragaren på prärien men ett litet antal letade sig även till Sverige.

    – När jag var liten var jag på en demonstration och där gick ett sådant här monster och det bet sig fast. Den har suttit på näthinnan alltid. Det var nere på Ruuthsbo på 1960-talet som såg jag en sådan. Den var snygg, det är så en traktor ska se ut, säger Mats Eriksson.

     Max fartvind. Mats Eriksson och hans drömtraktor John Deere 5020.
    Max fartvind. Mats Eriksson och hans drömtraktor John Deere 5020. FOTO: Joel Sannemalm

    Kusinen satte bollen i rullning

    Det skulle dock en bra bit in på 2000-talet innan en 5020 stod på gården i Sebbarp.

    – Den är importerad från Kanada. Det var en kusin till mig uppe i Västergötland som var här en gång och hon frågade om jag inte skulle ha fler traktorer. ”Nej, inte en enda till” sa jag. ”Det skulle väl vara om man hittade en gammal 5020 möjligtvis”.

    De orden la kusinen på sitt minne.

    – Hon ringde en kväll och sa ”min gamla arbetsgivare i Kanada är på en auktion där de ska sälja en sådan traktor, vill du köpa den?” ”Han står på auktionen nu, det är två rop till.”

    Mats Eriksson var lite tveksam men det var ju samtidigt drömtraktorn det handlade om.

    – ”Säg åt honom att han bjuder lite försiktigt på den”. Hon hade mig i den ena telefonen och honom i den andra. Rätt som det är säger hon ”så nu äger du en 5020”. Jag körde rakt in på första bästa parkering med lastbilen och stannade. Jag tänkte vad fan har jag gjort. Det är bara till att skicka över pengarna så får jag glömma detta och inte berätta något för en enda människa för jag kommer aldrig få hem den, säger han och skrattar.

     Lok. Nästan som ett lokomotiv som kommer Mats Erikssons drömtraktor ångande emot oss.
    Lok. Nästan som ett lokomotiv som kommer Mats Erikssons drömtraktor ångande emot oss. FOTO: Joel Sannemalm

    Men som ni förstår kom traktorn hem som den skulle. Mats Eriksson tog hjälp av en annan kusin som handlar med maskiner.

    – Ett halvår senare ringde han och sa ”nu står det en 5020 här i Mariestad”. Vi var där uppe klockan sju nästa morgon, skruvade på hjulen och lastade och körde hem skitet.

    ”Hel orörd”

    Traktorn fungerade bra vid köpet och har inte krävt någon översyn.

    – Den var precis som den är nu. Den är helt orörd. Här är inget jag behöver göra vid på denna.

    Timräknaren står på 5 000 timmar vilket verkar vara helt rimligt med tanke på skicket. Traktorn är allt annat än utsliten.

    – Däcken är original och de är ju inte utslitna men jag vet inget alls om traktorns historia.

    John Deere 5020 tillverkades från 1965 till 1972 i totalt 12 909 exemplar. Motorn, John Deere 33R, en sexcylindrig direktinsprutad diesel på 8,7 liter var verkligen kraftfull för sin tid.

    I den svenska broschyren beskrivs motorn som ”överdimensionerad” och traktorn beskrivs som en ”jättetraktor”. Allt på den här traktorn är grovt, tillverkat för att hålla. Traktorn väger 7,8 ton. Fullt belastad väger den in på hela 9,4 ton, mäktigt.

    Som ni säkert förstått vid det här laget ser Mats Eriksson inte sin John Deere 5020 som ett museiföremål utan som en maskin utöver det vanliga som också är en del av produktionen på gården.

    – Stubbearbetning, transporter, vältning ja lite där det behövs. Det finns inga lyftarmar på den så jag kan ju inte plöja med den. Jag har satt på ett speciellt drag på den så att jag köra Catrosen med den. Den ska ju sitta i lyften egentligen.

     Med hjälp av ett specialbyggt drag kan Mats Erikssons drömtraktorn John Deere 5020 stubbearbeta – trots att den saknar lyftarmar.
    Med hjälp av ett specialbyggt drag kan Mats Erikssons drömtraktorn John Deere 5020 stubbearbeta – trots att den saknar lyftarmar. FOTO: Joel Sannemalm

    På gården är det växtodling som gäller.

    – Det är spannmål och potatisodling på gården. Jag äger 55–60 hektar och så arrenderar jag 25 hektar samt att jag har en gård tillsammans med en kompis så här finns lite att pyssla med. Men det är inte full sysselsättning för mig här. Jag har inga djur så på vintern har jag inget att göra då, säger Mats. Därför kör han lastbil på vinterhalvåret.

    Frun kör gärna

    Nu är det inte bara Mats som gillar den stora John Deere-traktorn. Mats fru Lotta Arndt kör gärna när tillfälle ges.

    – Jag flyttade hit 1986 men min man har haft gården sedan 1982. Vi driver gården tillsammans men vi jobbar också borta båda två, säger Lotta.

    Hennes favorit av traktorerna på gården är utan tvekan John Deere 5020.

    – Absolut, absolut. Den är mäktig, den är bred över häcken och man sitter där uppe och gungar fram. Man ser väldigt bra så det är lite mäktigt att sitta på den.

    Innan köpet hade hon inga större känslor för just den här John Deere-modellen. Men det tog inte lång tid för henne att förstå traktorns storhet.

    – Jag visste om att han skulle köpa den men det var lite fram och tillbaka men jag blev inte kär i den förrän den kom hem och jag fick provköra. ”Den här traktorn passar mig”, tänkte jag. Det här är stabilt, tryggt och starkt. Att köra en gammal trehjulig John Deere passar inte mig alls.

     JD 5020 har en stadig framaxel.
    JD 5020 har en stadig framaxel. FOTO: Joel Sannemalm
     JD 5020.
    JD 5020. FOTO: Joel Sannemalm

    Lotta Arndt väljer gärna 5020 vid transporter när det är skörd. Traktorn är trots sin storlek väldigt lättkörd menar hon.

    – Jag tycker den är lättkörd. Det jag har svårt med är växlarna. Den är ganska komplicerad att komma i rätt läge men att köra den är väldigt lätt. Det är skönt att köra utan hytt när det är sånt här fint väder, det är kul. Den drar bra.

    Mats Eriksson håller med.

    – Jättelätt, fingerlätt i styrningen det är nästan för lätt för det är inget alls som håller emot i ratten. Den går väldigt stabilt, den står inte och trillar.

    Men nu är det inte bara jobb som gäller för Jonnen. Den tas även ut på finturer emellanåt.

    – Det händer att vi tar en tur. Då tar vi varsin traktor och kör och hälsar på någon annan traktorfantast, säger Lotta Arndt med ett skratt.

    Denna artikel har tidigare varit publicerad i Traktor Power.

    Så marknadsfördes 5020 i Sverige

    ”Denna traktor, John Deere 5020, uppfyller allas önskemål genom sin styrka, smidighet och bekvämlighet. 5020 är konstruerad för att motsvara behoven och kraven för rationell stordrift och för tunga transporter. John Deere tillverkad dieselmotor på 147 hästkrafter SAE med våta cylinderfoder, direktinsprutning och sju-lagrad vevaxel.”

    ”Trots sin storlek manövreras den lika lätt som en bil och erbjuder oöverträffad förarkomfort. Det är ett nöje att köra denna jättetraktor, vilket gör att körningen, till och med vid plöjning, blir mindre tröttsam. Detta resulterar i hittills ouppnådda resultat.”

    Överdimensionerad dieselmotor med direktinsprutning, 147 hk SAE.

    Hydraulisk lyft med läges- och dragkraftskontroll.

    Synkroniserad växellåda med åtta växlar framåt och två bakåt.

    Högsta hastighet: 30,0 km/tim.

    Hydraulisk styrning, diff-spärr och bromsar.

    Bekvämt Delux-säte.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen