Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 november

    Drabbade kunder kan stämma fraktfirmorna

    Gotländska fraktkunder kan polisanmäla fraktfirmor som tagit mer betalt på Gotland än på fastlandet. Eller stämma dem och kräva pengarna tillbaka.

    – Om flera företag delar på kostnaden kan det mycket väl vara en framkomlig väg, säger Joakim Nergelius, professor i rättsvetenskap.

    FOTO: Patrik C Österberg/TT

    Fraktköpare på Gotland får betala dyrt för att transportera varor mellan ön och fastlandet. Men trots ett utbrett missnöje och att de extra avgifterna speditionsbolagen tar ut från gotländska företag är förbjudna är försiktigheten stor.

    Anna Törnfelt, ordförande för LRF på Gotland, är orolig för vad som händer om Gotlandstillägget tas bort. Det vill säga den rätt som staten har gett speditionsfirmorna att ta ut ta ut 0,4 procent extra på samtliga fraktavtal på fastlandet för att finansiera merkostnaden för frakter till och från Gotland, som ATL tidigare har berättat.

    – Vi brukar säga ”rör inte Gotlandstillägget”, alltså den statliga delen. Sedan kan man tycka vad man vill om att speditionsfirmorna tar ut allt högre priser, säger Anna Törnfelt.

    Om tillägget försvann skulle enligt ATL:s uppskattning så mycket som drygt 70 miljoner kronor kunna gå bort i subvention av frakterna till och från Gotland. Den kostnaden är LRF-ordföranden rädd att gotlänningarna då själva skulle få betala.

    – Vi är jätterädda. Tar vi bort allt så kommer det att läggas på fraktkostnaden. Då blir vi utkonkurrerade direkt.

    Läs också: Bolag tjänar miljoner på okänt frakttillägg

    Anna Törnfelt är medveten om nackdelarna med den nuvarande utformningen.

    – Jag kan hålla med om att det är otidsenligt och att det borde vara mer knutet till de företag som kör på Gotland. Vi har bett kritikerna komma med någon bättre lösning. Men ingen har gjort det.

    Flera politiker har velat avskaffa subventionen men Anna Törnfelt menar att det skulle vara förödande om det inte fanns ett nytt system innan man tar bort det nuvarande.

    – Då kan vi packa ihop näringslivet här för gott, säger hon.

    Det är möjligt att det 43 år gamla systemet är rättsvidrigt, eftersom det ger två etablerade transportföretag en subvention som inte alla konkurrenter kan tillgodoräkna sig. Joakim Nergelius är professor i rättsvetenskap vid Örebro universitet och har tidigare tjänstgjort i EU-domstolen och EU:s regionkommitté. Han tror att det kan bryta mot konkurrensreglerna i EU-rätten.

    – Men det vet vi inte förrän något företag som vill börja köra på Gotland hävdar att det är missgynnat och också driver sin sak rättsligt, säger Joakim Nergelius.

    Gotländska företag som drabbas av lokala pristillägg kan polisanmäla speditionsfirmor som samtidigt debiterar Gotlandstillägg hos fastlandskunder. Enligt reglerna får dessa inte ta ut högre priser för transporter till och från Gotland än en motsvarande frakt på fastlandet, om de också tar emot subventioner. Men en polisutredning tar lång tid och riskerar att läggas ner om det saknas brottsligt uppsåt.

    – Då kan det vara effektivare att ett antal fraktköpare går ihop och stämmer transportföretagen om de anser sig ha fått betala för mycket. Det blir ett civilrättsligt mål, men om flera företag delar på kostnaden kan det mycket väl vara en framkomlig väg, säger professor Joakim Nergelius.

    Läs också: De finansierar transporterna till Gotland

    Det kräver att fraktkunderna vågar stöta sig med transportbolagen, men den som är beroende av att få varor transporterade är kanske inte så benägen att börja bråka. Något som en företagare som ATL har pratat med kan intyga.

    – Jag vill inte reta upp åkerierna. Om de vrider upp armen på mig så är jag förlorad. På fastlandet finns det andra leverantörer, men här är vi helt beroende av dem som finns. Vi har inga alternativ, säger företagaren, som vill vara anonym.

    Relaterade artiklar

    Till toppen