Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 20 mars

    Digitala möten minskar smittorisken

    Digital kommunikation, fysisk distans och höjd beredskap ska hindra att varken rådgivare eller bönder sprider smitta under arbetet med SAM-ansökan och deklarationer.

     Flera åtgärder görs så varken rådgivare eller bönder sprider smitta under arbetet med SAM-ansökan och deklarationer. Bland annat kommer flera möten ske digitalt.
    Flera åtgärder görs så varken rådgivare eller bönder sprider smitta under arbetet med SAM-ansökan och deklarationer. Bland annat kommer flera möten ske digitalt. FOTO: Mostphotos

    Det är hektiska tider hos lantbrukets rådgivningsföretag under våren när SAM-ansökan, bokslut och deklarationer ska färdigställas. Många möten är planerade med lantbrukare, ute på gårdarna eller på kontoren.

    Oron för coronasmitta har tvingat rådgivarna att höja garden. Många möten kan skötas med hjälp av digitala kanaler och vid de fysiska möten som hålls är man noga med att hålla distansen.

    – Vi vill inte bli smittade, men vill framför allt inte smitta våra kunder, säger Pär Martinsson, vd för HIR Skåne.

    Hanterbart

    I dagsläget är situationen hanterbar, men skulle samhällssmittan bli omfattande kan läget snabbt bli annorlunda.

    Ove Konradsson, vd på Hushållningssällskapet Västra, har byggt beredskap för rådgivning via Skype och Teams. För att fler lantbrukare ska våga ta steget över till digitala kanaler tänker han också försöka arrangera snabbutbildningar i dessa program.

    För de som vill ha fysiska möten har kontorens konferensrum möblerats så lantbrukaren och rådgivaren kan sitta med tryggt avstånd mellan varandra.

    – Vi har kunder som är bekymrade för smittan. De är ensamma med vårbruk och djur på gården. För dem kunde det bli riktigt jobbigt om de blev sjuka, säger Ove Konradsson.

    Höjd beredskap

    I HS Västras verksamhetsområde, landskapen runt Vänern, sägs några rådgivningsaktörer ha stängt ner sin verksamhet på grund av coronaviruset. Hushållningssällskapet har därför höjt sin beredskap för att kunna ta emot nya kunder, men Ove Konradsson vill ha snabb respons.

    – Jag uppmanar alla, både gamla och nya kunder, att omgående ta kontakt med sina rådgivare så vi hinner bli färdiga i tid, säger han.

    Ludvig & Co (före detta LRF Konsult) håller på att förbereda sig för en situation där många i personalen kan bli sjuka. Beredskapsplaner upprättas för olika funktioner.

    – Vi säkerställer att vi kan leverera enligt vårt åtagande även om vi får sjuk personal, säger Per Skargren, segmentschef Jord och Skog hos Ludvig & Co.

    Redovisningstjänster med deklarationer är en viktig del för bolaget och här tas myndighetskontakter med exempelvis Bolagsverket och Skatteverket för att ha beredskap om sjukdom slår till.

    Även andra frågor som aktualiserats i de olika krispaketen bearbetas för att kunna hjälpa kundföretagen. Det kan handla om sjukersättningar, permitteringar och företagens likviditet.

    – Företag inom lantbruk och trädgård är mångfacetterade. Vi för dialog åt många håll för att kunna hantera situationen om det blir ett stort utbrott med många sjuka både bland kunder och personal, säger Per Skargren.

    Relaterade artiklar

    Till toppen