Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 23 juni

    Digitala alternativ till Borgeby och Brunnby

    Får lantbrukets leverantörer extra sommarledigt när fältmässorna ställer in?

    Ja, kanske på en del firmor, men på andra håll väcktes kreativiteten och nya digitala mötesplatser och mässor såg dagens ljus.

     Borgeby fältdagar är inställt, och det är glest på utställningsfältet.
    Borgeby fältdagar är inställt, och det är glest på utställningsfältet. FOTO: Torbjörn Esping

    Dagarna efter midsommar brukar Borgebyfältet krylla av aktivitet när alla utställare ska köra fram sina maskiner och bygga sina montrar.

    – Här brukar vara 50 lastbilar på gården, idag känns det väldigt tomt, säger Anna Larsen, informationsansvarig på Borgeby Fältdagar, till ATL.

    Digitalt nytänk

    Men det händer lite ändå och det får avtryck i digitala kanaler. Länsförsäkringar Skåne kör sitt program som planerat, men har spelat in det på fältet och det presenteras på Youtube som Studio Borgeby.

    Bigab, som bland annat säljer flakväxlare, kommer till fältet och livesänder över Facebook. Yara har gjort likadant på de fältvandringar som HIR Skåne arrangerade tidigare i våras.

    Nordfarm har tagit det digitala tänket till en ny nivå. De ordnar en egen mässa hemma i Norrköping. Givetvis bara med sina egna produkter, men de håller styvt på mässdagarna onsdag och torsdag. Mässan kan besökas digitalt via hemsidan Nordfarm.se.

    – Borgeby brukar vara vår stora happening på sommaren. När Borgeby ställdes in försökte vi vara kreativa och hitta på något eget, säger Oliver Ruottinen, regionansvarig för södra Sverige, på Nordfarm.

     Avant e5 är en av maskinerna som Nordfarm visar på sin egen digitala mässa.
    Avant e5 är en av maskinerna som Nordfarm visar på sin egen digitala mässa. FOTO: JORMA RAJAMAKI

    Live och inspelat

    I sin monter på hemmaplan har Nordfarm laddat upp med 66 maskiner och redskap ur produktportföljen, snyggt och prydligt uppställda som sig bör på en mässa. Den digitala besökaren kan leta sig runt i montern, se filmer på maskinerna i arbete och chatta med företagets specialister.

    För att ge rätta mässkänslan har lantbruksprofilerna Per Frankelius och Peter Borring knutits upp för intervjuer under mässdagarna.

    – Vi gör en kombination av livesändningar och inspelat. Vi sammanfattar och analyserar vid dagens slut, du ska inte behöva avbryta dina dagliga sysslor för att delta, säger Oliver Ruottinen.

    Tv-kocken besöker

    Lantmännen använder Youtube för sina mässarrangemang. Under rubriken ”Lantmännen Live” erbjuder företaget direktsändningar på tisdagarna under både Borgeby- och Brunnby-veckan.

    – Det blev inga mässor i sommar. Då är detta ett sätt att få ut en del av det vi vill tala med våra kunder om, säger Camilla Calmsund, pressansvarig på Lantmännen Lantbruk.

    Sändningarna sker från studio men backas upp av folk från mässarrangörerna. Dragplåster och programledare i sändningen tisdagen 23 juni är tv-kocken Tareq Taylor och han sekonderas av Lantmännens ordförande Per Lindahl.

    Komplement även i framtiden

    Livesändningarna kompletteras med ett kunskapsrum där Lantmännen laddar upp en rad informations- och instruktionsfilmer kring aktuella teman; filmer som producerats de senaste månaderna runt om i Sverige.

    Men Youtubesändningar kan inte ersätta mänskliga möten.

    – I coronatider är detta det bästa vi kan göra. Vi vill absolut inte missa framtidens mässor, men detta kan vara ett komplement. Det är ju ofta så på mässor att du inte hinner visa allt, säger Camilla Calmsund.

    Kommer igen nästa år

     Andreas Mårtensson och Anna Larsen är ensamma på fältet i år.
    Andreas Mårtensson och Anna Larsen är ensamma på fältet i år. FOTO: Anders Fällman

    Andreas Mårtensson, mässansvarig för Borgeby Fältdagar, gillar firmornas digitala initiativ.

    – Det är bra. Det finns ett uppdämt behov av att få ut nyheterna i år. Men det är svårt att ersätta det fysiska mötet; 90 procent av alla utställare som bokade i år har flyttat sin bokning till nästa år. Då kommer att det bli fullspäckat på mässorna, säger Andreas Mårtensson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen