Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 april 2017

    Digital mathandel växer så det knakar

    Förra året handlade var fjärde svensk mat på nätet. Nya prognoser visar att den digitala livsmedelshandeln fortsätter att öka även i år, och den beräknas omsätta miljardbelopp.

     Att beställa mat på nätet och få den levererad till hemmet blir allt vanligare. I år väntas den digitala mathandeln öka med 30 procent.
    Att beställa mat på nätet och få den levererad till hemmet blir allt vanligare. I år väntas den digitala mathandeln öka med 30 procent. FOTO: Mostphotos

    Handeln med livsmedel på nätet fortsätter att öka stadigt. Förra året ökade försäljningen med 30 procent jämfört med 2015. I år väntas handeln växa med ytterligare 30 procent och omsätta hela 7,2 miljarder kronor enligt rapporten Digital mathandel om tagits fram av Svensk Digital Handel.

    Omsätter 7,2 miljarder

    Just nu expanderar digital mathandel i Sverige rejält. Prognosen för 2017 är att totala försäljningen av e-handeln med mat kommer att stanna på cirka 7,2 miljarder kronor, vilket motsvarar 2,4 procent av den totala livsmedelsförsäljningen.

     Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel.
    Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel. FOTO: Svensk Digital Handel

    – Den starka tillväxten grundar sig i att i stort sett samtliga stora aktörer satsar kraftigt på marknadsföring, utökar sina upptagningsområden och fortsätter investera för att öka sin kapacitet. Detta sker samtidigt som en allt större andel av svenskarna e-handlar livsmedel och dessutom blir allt mer lojala med den digitala mathandeln, säger Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande.

    LÄS OCKSÅMåste hitta nya sätt att sälja köttetMer mat på nätet

    Till toppen