Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 december

    Ny dataaktör spanar på Sverige

    SKARA

    I Europa har 50 000 lantbrukare laddat ned 365 Farmnets gratisprogram. Nu tittar de på en eventuell etablering i Sverige.

    FOTO: IBL och 365 Farmnet

    Med samarbetspartners som Claas, Yara och Vicom försöker företaget skapa ett heltäckande system för användaren, där information från gårdens samtliga delar samlas in: växtodling, djur och maskin. 

    – Vi ser gården som ett komplett system, inte bara växtodling, säger marknadschef Klaus-Herbert Rolf.

    Under tre dagar har han träffat aktörer på den svenska marknaden och i onsdags mötte han forskare och företagare med intresse för precisionsodling på konferensen Innovationer för hållbar växtodling i Skara. Huvudarrangör var Agroväst.

    Support viktigt

    Bland åhörarna i Skara fanns Mikael Gilbertsson och Per-Anders Algerbo, Rise. 

    – Supporten är oerhört viktigt. Det har ju varit en av Dataväxts fördelar. De måste bygga upp ett jättestarkt nätverk på plats i landet. Annars är det svårt att tro att det blir någon jättegrej, säger Per-Anders Algerbo. 

    Både Gilbertsson och Algerbo ser det integrerade systemet som fångar upp data från gården samtliga delar som en fördel. Men även där dyker frågetecken upp.

    – Det är svårt på kosidan. Delaval är starka här. Det gäller att de anpassar sig till svenska förhållanden. Vi har Väderstad som är stora på maskinsidan i Sverige och Delaval på djursidan, konstaterar Mikael Gilbertsson. 

     Norrut. ”Den skandinaviska marknaden är mycket intressant, men när vi går in måste vi ha ett fullskaligt partnerskap med lokala aktörer för att det ska fungera”, säger marknadschef Klaus-Herbert Rolf. 
    Norrut. ”Den skandinaviska marknaden är mycket intressant, men när vi går in måste vi ha ett fullskaligt partnerskap med lokala aktörer för att det ska fungera”, säger marknadschef Klaus-Herbert Rolf.  FOTO: Eva Westin

    Inte officiellt

    365 Farmnet finns i Tyskland, Österrike, Beneluxländerna, Frankrike och Polen. Ambitionen är att digitalisera lantbruket för alla och även locka småföretagare genom en gratisplattform, där tjänster sedan kan köpas till. En harv eller traktor av äldre modell kan digitaliseras genom att förses med en gul box, som kopplas till mobiltelefonen. Plattformen är märkesoberoende.

    – All data stannar i datorn. Den lämnar gården först när bonden vill och trycker på knappen. Det är viktigt att användaren känner förtroende för systemet, säger Klaus-Herbert Rolf. 

    Han vill inte säga när han hoppas på ett intåg på den svenska marknaden. 

    – Vi har inte startat officiellt, men vi vet att vi har kunder i Sverige, som har laddat ner vårt system.

    365 Farmnet

    365 Farmnet har 50 000 användare i Tyskland, Österrike, Beneluxländerna, Frankrike och Polen. Företaget tillverkar en mjukvara för precisionsodling, som samlar in data från lantbrukets samtliga delar: djurhållning, växtodling och maskin. I Europa har företaget 35 samarbetspartners, bland annat Claas, Amazone, Kverneland, Yara och Vicon. 

    Plattformen är märkesoberoende och informationen stannar hos lantbrukaren.

    Enligt företagets egna uppgifter kan gårdens administration minska med minst 60 procent med hjälp av programmet.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen