Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 8 november

    DHL tillbakavisar uppgifter om Gotlandstillägg

    Speditionsfirman DHL Freight tillbakavisar ATL:s ­tidigare uppgifter om att de skulle tillämpa ett generellt ­Gotlandstillägg på 0,4 procent, skriver kommunikationschefen Ylva Klingvall i mejl till ATL.

     DHL-transport.
    DHL-transport. FOTO: Rex/Shutterstock/TT

    Mattias Nyström, marknads- och försäljningsansvarig på DHL Freights, har i mejl till ATL redogjort för hur DHL tillämpat det så kallade Gotlandstillägget på 0,4 procent.

    ”De 0,4 procent som nämns nedan bakades under nittiotalet in i frakttariffen tillsammans med avgifter som porto, telefoni, admin etcetera i syfte att förenkla för kund och fakturering. Vi delar inte med oss av det totala Gotlandstillägget 2018, liksom avgifter, intäkter, ton eller sändningar för någon av våra övriga produkter eller tjänster. Vi är transparenta i dialogen per kund, men våra totala siffror kommenterar vi inte”, skriver han.

    Strax före denna tidnings pressläggning kontaktar DHLs kommunikationschef Ylva Klingvall ATL med ett förtydligande. I ett nytt mejl skriver hon:

    ”DHL Freight har inte något generellt Gotlandstillägg på 0,4 procent. Det tillägg som finns gäller endast faktiska transporter till och från Gotland.”

    ”Får inget statligt stöd”

    När ATL når henne på telefon framhåller hon att Gotlands­tillägget på 0,4 procent inte har tillämpats av DHL på tjugo år, och hävdar därmed att publiceringen i tisdagens ATL, nr 76/2019, innehåller faktafel avseende detta.

    Som en följd av detta är DHL:s kund Kronägg, som citeras i en annan artikel, enligt Ylva Klingvall inte med och finansierar transporter till Gotland.

    ”Vi vill förtydliga att DHL inte erhåller några subventioner eller statligt stöd för att bedriva trafik och leveranser till Gotland”, skriver hon i sitt mejl, och tillbakavisar också därmed att DHL skulle bryta mot några ­lagar avseende uttag av tillägg för att bedriva trafik till och från Gotland.

    Relaterade artiklar

    Till toppen