Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 22 augusti

    Största tågolyckan med nötkreatur på länge

    Olyckan utanför Säffle där 24 kvigor blev påkörda av tåget och dog är den största i sitt slag sedan åtminstone 2011. Men olyckor med tamdjur sker årligen och staten betalar miljonbelopp till de drabbade djurägarna.

    – Enligt Järnvägstrafiklagen har vi ett strikt ansvar att ersätta djurägaren, säger Maj-Britt Andersson, skadereglerare på Trafikverket till ATL.

     Arkivbild.
    Bild 1/2 Arkivbild. FOTO: Torbjörn Esping
    Bild 2/2 FOTO: Mostphotos

    Det handlar om en gammal lag, från slutet av 1800-talet. Då byggdes järnvägen ut och Järnvägstrafiklagen reglerar ersättningsskyldigheten vid skador ”till följd av järnvägsdriften”.

    – Det finns en stängsellag som säger att den som äger djuren ska se efter dem, men den här lagen innebär att vi har skyldighet att ersätta djurägaren oavsett orsaken till att djuren befinner sig på spåret, säger Maj-Britt Andersson.

    Den som har fått nötkreatur eller annat tamboskap påkörda av tåget har alltså förhållandevis lätt att få ersättning av staten. Det gäller även för kostnader som uppstår kring själva olyckan. Värderingen av djuren ska göras av ett slakteriföretag berättar Maj-Britt Andersson.

    – Vi kan inte gå på vad vi själva anser, utan måste anlita en oberoende part. Ersättningen ska bli samma som om man hade sålt djuren samma dag som de dog, säger hon.

    Enda undantaget är om samma djurägare blir drabbad gång på gång och Trafikverket kan visa att det beror på grov vårdslöshet hos djurägaren.

    – Då kan vi jämka ända ner till noll, säger Maj-Britt Andersson.

    Miljonbelopp

    Enligt TT betalade Trafikverket ut över 7 miljoner kronor till personer vars tamdjur blivit påkörda under 2018. 5,5 miljoner kronor handlade om renar och 1,5 miljoner om övriga tamdjur. Här finns såväl hästar som nötboskap, får och getter, berättar Maj-Britt Andersson. Även hundar och katter ersätts, men bara upp till en fjärdedels basbelopp (11 625 kr för 2019), sen jämkar Trafikverket ner summan.

    – En jakthund som är champion eller har utbildning för björn kan ha höga ekonomiska värden. 50 000 kronor är inte ovanligt, säger Maj-Britt Andersson.

    Men den känslomässiga förlust den innebär att förlora djur i en olycka finns det förstås ingen lag som reglerar. Det var med gråten i halsen som Hans-Erik Blidstam på Tveta Gård tidigare berättade för ATL om olyckan utanför Säffle. Av 31 kvigor var det bara sex stycken som kunde hämtas hem. 24 dog och en saknas i skrivande stund fortfarande.

    Enligt Maj-Britt Andersson på Trafikverket är olyckan den största i sitt slag sedan åtminstone 2011, men ändå inte helt ovanlig.

    – Vi har varit med om sådana här smällar förut. Kor och kvigor följer ledaren och kan till och med ställa sig på rad på spåret. Får man inte bort ledaren kan det handla om upp till tjugo djur, säger Maj-Britt Andersson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen