Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 juni

    Det pressar upp priset på HVO

    Flera faktorer ligger bakom att priset på HVO är det dyraste drivmedlet.

    FOTO: Mostphotos

    Förbrukningen av HVO har stadigt ökat sedan bränslet släpptes på den svenska marknaden 2011. Efter bara några år var det det dominerande biodrivmedlet. Men nu har kurvan vänt. Det har dock inte priset. HVO-100 har efter den senaste sänkningen ett riktpris på 16,71 kronor per liter, hela 92 öre mer jämfört med diesel.

    Är det bara reduktionsplikten som gör att priset på HVO stiger?

    – Reduktionspliktens höga nivå i diesel kräver stora volymer av HVO och drivmedelsbolagen prioriterar att först uppfylla reduktionsplikten och därefter sälja HVO som HVO 100, säger Johan G Andersson, VD för Svenska petroleum- och biodrivmedelinstitutet, SPBI.

    Hur mycket spelar kronfallet in?

    – De största volymerna av HVO importeras till Sverige och kronans värde har naturligtvis betydelse.

    Hur mycket har regeringen att säga till om när det gäller HVO-priset?

    – När reduktionsplikten infördes sänkte regeringen skatten på diesel med 1,40 för att inte pumppriset skulle bli så högt. När ambitionen höjdes vid årsskiftet gjorde man inte en sänkning som motsvarade höjningen av ambitionen. Om man avser att göra det vid nästa årsskifte när ambitionsnivån ytterligare höjs vet vi inte förrän höstbudgeten läggs.

    Preem skruvar upp en del av sin HVO-produktion under året och har aviserat att man tittar på möjliga investeringar i HVO-produktion runt 2023, enligt Johan G Andersson.

    – Några beslut om dessa har dock inte tagits. St1 har också aviserat att de avser att investera i HVO-produktion som jag tror skall vara klar under 2020.

    HVO

    Förkortning av hydrerad vegetabilisk olja men kan även tillverkas av animaliska fetter. Bränslet tillverkas av många förnybara råvaror, och liknar diesel så mycket att den utan problem kan användas i hög halt i vanliga diselbilar, till skillnad från FAME. Dessutom har ju dieselmotorn högre verkningsgrad än bensinbilens ottomotor, vilket minskar förbrukning och klimatpåverkan.

    Biobränsleförbrukning

    Totalt användes biodrivmedel motsvarande 16,4 TWh under 2018. HVO stod för 10,6 TWH, en minskning med 3,1 TWh jämfört med 2017.

    Källa: Svebio

    Lista: Traktorerna som kan köras på HVO

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen