Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 april

    De tar emot elever efter branden

    Linköping

    Direkt efter den omfattande branden på Vreta Utbildningscentrum i mitten av januari bestämde sig Kolstorps gård för att göra vad de kunde för att hjälpa till. Det dröjde inte länge innan en grupp elever var på plats för att undervisas i ladugården.

    Pappa Leif Pettersson var i Sälen och åkte skidor när han fick höra talas om den omfattande branden på skolan via radio.

    – Min första tanke var djuren. Så vi erbjöd oss tidigt att ta hand om de djur som inte hade brunnit inne, säger Leif Pettersson.

    – Vi erbjöd inte någon speciell tjänst utan sa bara att vi fanns, och att ni vet att vi har stallar, fortsätter sonen David Pettersson.

     Leif och David Pettersson bestämde sig tidigt tillsammans med övriga på Kolstorps gård för att de ville hjälpa till efter den omfattande branden på Vreta där 134 djur dog.
    Leif och David Pettersson bestämde sig tidigt tillsammans med övriga på Kolstorps gård för att de ville hjälpa till efter den omfattande branden på Vreta där 134 djur dog. FOTO: Fredrik Stork

    Diskuterade framtiden

    Skolan, som ligger ungefär 1,5 mil från gården, har stor betydelse för många i bygden, men också för David Pettersson rent personligen eftersom både han och hans bror och farbror har gått där. Under årens lopp har gården även rekryterat från skolan och tagit emot åtskilliga praktikanter och studiebesök.

    Några djur behövde aldrig stallas in. Men redan två dagar efter branden kom en delegation från skolan för att diskutera framtiden.

    – Deras akuta situation just då var att få i gång undervisningen. Och då sa vi att de var välkomna hit, säger David Pettersson.

     Dagen efter branden på Vretraskolan i Vreta Kloster strax nordväst Linköping.
    Dagen efter branden på Vretraskolan i Vreta Kloster strax nordväst Linköping. FOTO: Lars Hejdenberg

    ”Kalvarna roligast”

    ATL besöker Kolstorps gård strax innan coronautbrottet ska vända upp och ned på elevernas vardag ännu en gång. När beslutet att stänga landets samtliga gymnasieskolor kom skickades samtliga elever på Vreta Utbildningscentrum hem för att fortsätta undervisningen på distans, men fram till dess genomförde elevgruppen på Kolstorps gård alla normala moment som hör ladugårdsarbetet till utan någon större inblandning från gårdens sida. I stället fick eleverna stöttning och handledning av sina instruktörer.

    – De gör alla sysslor som behöver göras i ladugården, och som de hade gjort om deras egen ladugård hade varit kvar. Det är kalvutfodring, kor som ska klippas, det ska bäras in spån och märkas kalvar. Alla arbetsuppgifter som hör vardagen till, berättar David Pettersson när ATL är på plats.

     Nu ligger undervisningen nere på grund av coronaoron. Men i vanliga fall får Frida Olofsson, Moa Törnqvist och övriga elever göra alla uppgifter som hör ladugårdsarbetet till.
    Nu ligger undervisningen nere på grund av coronaoron. Men i vanliga fall får Frida Olofsson, Moa Törnqvist och övriga elever göra alla uppgifter som hör ladugårdsarbetet till. FOTO: Fredrik Stork

    Mycket tid läggs på skrapning av gödsel. Men roligast är ändå kalvarna och att få andra erfarenheter än de som de normalt hade fått i den gamla ladugården, berättar eleverna Moa Törnqvist och Frida Olofsson.

    – Här har vi mjölkrobotar och det hade vi inte på skolan. Där hade vi även uppställning på bås och det har vi inte här, säger Frida Olofsson.

     Med robotar och lösdrift skiljer sig ladugårdsarbetet lite från det gamla stallet på skolan, vilket innebär att man får andra livserfarenheter, säger Frida Olofsson.
    Med robotar och lösdrift skiljer sig ladugårdsarbetet lite från det gamla stallet på skolan, vilket innebär att man får andra livserfarenheter, säger Frida Olofsson. FOTO: Fredrik Stork

    Förutom på Kolstorp undervisades eleverna före coronautbrottet även på en grisgård, som skolan sedan tidigare samarbetar med.

    – Den första veckan efter branden var jobbig när vi inte visste hur vi skulle göra, men nu har det mesta löst sig. Jag förstår att det är svårt för eleverna i trean som har haft hand om djuren länge. Man känner för djuren i hjärtat, säger Moa Törnqvist.

    För Kolstorps gård finns inga ekonomiska motiv bakom insatsen för eleverna, mer än att på ett övergripande plan trygga branschens och i förlängningen även den egna gårdens behov av personal.

    Går det att säga något om hur viktig Vretaskolan är i regionen?

    – Det var vår första tanke när detta hände, att vi är väldigt måna om skolan eftersom det alltid fattas utbildade människor när man ska rekrytera. Därför är Vretaskolan så oerhört viktig, säger Leif Pettersson.

    Livet återvänder till Vreta Utbildningscentrum. ATL har spanat in nya kalvarna och stallbygget som pågår för fullt.

    Fakta: Kolstorps gård

    Kolstorps gård mjölkar dagligen 170 kor fördelat på 200 årskor. Gården har egen rekrytering och tjuruppfödning, och totalt 500 nötkreatur, samt 300 hektar växtodling.

    Relaterade artiklar

    Till toppen