Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 11 februari

    Dalsspira raggar kapital till grillost

    Dalsspira mejeri går nu ut och ber aktiemarknaden om 4,6 miljoner kronor extra. Pengarna ska satsas på Dalsspiras tvålitersdunkar med mjölk och på grillost

    – Vi spår att det kommer att bli ganska stora volymer, säger bolagets VD Malin Jakobsson till ATL.

    FOTO: Mostphotos/Burakova Irina

    Dalsspiras grillost har funnits på marknaden sedan i augusti. Redan från början hade bolaget god hjälp av sommarens ”halloumiskam”, det vill säga debatten kring importerad ost och antibiotikaanvändningen på Cypern.

    – Det har varit en ganska trevlig försäljningsutveckling på grillosten, säger Malin Jakobsson

    Hur trevlig då?

    – Den har ökat hela hösten och vintern. Trots att det egentligen är lågsäsong så är försäljningen som om det vore augusti.

    Nu omsätter den ungefär 200 000 kronor i månaden, berättar hon.

    – Den har gått från låga nivåer, så den omsätter inga miljoner.

    Men det ska det bli ändring på, hoppas Dalsspira. Från och med vecka 8 kommer Dalsspiras grillost finnas som standardsortiment på alla Hemköp- och Tempobutiker i landet, detta enligt ett nytt kontrakt med Axfood.

    Läs mer: Axfood satsar svenskt – lokal grillost lanseras över hela landet

    Bättre deal med Axfood

    Osten kommer även att finnas som tilläggsortiment på Axfoods Willys och snabbgrossbutiker, något som också gällt på Icas butiker sedan i höstas.

    – Det nya kontraktet med Axfood innebär en stor skillnad jämfört med Ica, eftersom att osten nu ska vara inmallad, det vill säga ha egen plats i hyllan på alla Hemköp- och Tempobutiker, säger Malin Jakobsson.

    Som ATL tidigare berättat har Ica valt att satsa på svensk Halloumi som ska tillverkas av Norrmejerier. Arla har också haft framgång med sin danska burgarost hos McDonalds.

    Men trots ett pris på 200 till 210 kronor kilot hoppas Dalsspira kunna utmana nationellt, inte bara lokalt.

    – Det är inte samma segment. Vi har mer av en premiumprodukt, säger Malin Jakobsson.

    Läs mer: Norrmejerier ska producera svensk ”halloumi” åt Ica

    Gått stadigt uppåt

    Dessutom framhåller bolaget att det kommer att vara en av få svenska grill- och stekostar på marknaden under våren och sommaren 2020, något som också motiverar en snabb utbyggnad av produktionskapaciteten.

    Sedan starten 2016 har försäljningen för Dalsspira gått stadigt uppåt. 2019 landar den på drygt 29 miljoner kronor, jämfört med knappt 25 miljoner kronor 2018.

    En stor del av försäljningsökningen berodde enligt bolaget på den tidigare lanseringen av mjölk i tvålitersdunkar. För att rationalisera produktionen av den här produkten har bolaget beslutat om en ny etiketterings- och påfyllningslina, något som det nya kapitalet också är tänkt att finansiera.

    Tror du att ni kommer att få in pengarna?

    – Det hoppas man ju alltid så klart. Vi har också en del garanterat från våra ägare så vi tror att möjligheterna är goda. Vi tycker själva att vi har ett ganska bra case, säger Malin Jakobsson.

    Villkor för Dalsspiras nyemission

    – Alla inbjuds att delta i emissionen, men rätten att teckna nya aktier tillkommer i första hand bolagets nuvarande aktieägare som får en teckningsrätt på varje aktie.

    – Det krävs fem teckningsrätter för att teckna en ny aktie.

    – Emissionskursen är 3,60 kr per aktie.

    – Teckningsperioden är 24 februari – 11 mars 2020.

    – Mer information lämnas av bolaget.

    Källa: www.dalsspira.se

    Relaterade artiklar

    Till toppen