Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 25 oktober

    Coop väljer inte Oatly – satsar på ”egen” havredryck

    Både Ica och Axfood har Oatly som underleverantör till havredrycker under egna varumärken, uppger bolagen för ATL. Men Coop går en annan väg och vänder sig nu till en doldis på den svenska marknaden.

    FOTO: Mostphotos

    Volymerna på havredryck är sedan en tid tillbaka så pass stora att Sveriges tre livsmedelsjättar satsat på havredryck under eget varumärke (EMV).

    En del av innehållet kommer från fabriker i Europa, men både Ica och Axfood säger till ATL att de använder sig av Oatly som svensk underleverantör. Det gör inte Coop, som uppger att de hittills har producerat sin havredryck i Tyskland – dock oftast med svensk råvara.

    Småländsk aktör

    Men inom kort lanserar Coop en havredryck som kommer från en svensk aktör, säger företagets presschef Tobias Rydergren till ATL. Det handlar om en havredryck för kaffe, gjord på svensk havre, tillverkad av Trensums Food i småländska Tingsryd.

    Bolaget, som håller till i Tingsryds Bryggeris gamla lokaler, började som musteri på 1970-talet. Det ingår i den privatägda koncernen Nordic Food Group och omsatte under det senaste, brutna räkenskapsåret ungefär en halv miljard kronor.

    Inga egna varumärken

    Att bolaget är så pass okänt beror på att de inte har några egna varumärken utan har specialiserat sig på att legotillverka åt andra. När ATL når Trensums VD Jonas Danielsson är han mycket förtegen om vilka som finns på kundlistan.

    – Vi skriver hårda sekretessavtal med alla våra kunder, säger Jonas Danielsson.

    Nyligen investerade man 80 miljoner kronor i två nya Tetra-Pak-linjer. 60 procent av produktionen går utomlands och målsättningen är att omsätta en miljard om några år.

    – Vi har förfrågningar från hela världen. Främst Europa, men även Asien, säger Jonas Danielsson.

    ”Kommer att hända mycket”

    En viktig del av produktionen utgörs av alternativ till traditionell komjölk. Som ATL tidigare berättat ligger Trensums Food till exempel bakom sluttillverkningen av ärtdrycken Sproud.

    Inom fem-sex år kommer en fjärdedel av mjölkdryckerna vara ersatta med växtbaserade alternativ, bedömer Jonas Danielsson.

    – Om man tittar ut över Europa växer havre- och ärtdryck med 30-40 procent per år. Det kommer att hända mycket i den här hyllan framöver, säger Jonas Danielsson.

    Relaterade artiklar

    Till toppen