Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 9 april 2018

    Minister i gasen efter ny rapport

    I en ny rapport pekar Business Sweden ut vilka svenska varor som bör exporteras till vilka länder.

     – Det handlar om mera gas nu, inte broms. Bromsen får mister Trump stå för, säger Sven-Erik Bucht till ATL.
    – Det handlar om mera gas nu, inte broms. Bromsen får mister Trump stå för, säger Sven-Erik Bucht till ATL. FOTO: Socialdemokraterna

    – Rapporten är väldigt viktig för en bonde, för den visar ju att det är premiumprodukter som de här marknaderna efterfrågar, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) till ATL.

    I en ny rapport som regeringen beställt från Business Sweden (tidigare Exportrådet), kartläggs möjligheterna till svensk livsmedelsexport. Det är i huvudsak en positiv bild som målas upp, där Sverige anses har globala styrkor som hållbarhet, livsmedelssäkerhet, innovativa nischprodukter och snabbfotade företag.

    – Sverige är ju oerhört beroende av export och när det gäller livsmedelsexport så är vi väldigt små idag. Vi har ju en jättepotential att öka vår export, det visar ju inte minst den här rapporten, säger Sven-Erik Bucht.

    Ett problem som dock lyfts i rapporten är Sveriges företagsstruktur, där 84 procent av företagen inom livsmedel, drycker och tobak har mindre än nio anställda.

    Många utmaningar

    – Därför har vi lagt in resurser för regionala exportsamordnare, det är ju just för att hjälpa de mindre och medelstora företagen och som vill ta ett steg ut på exportmarknaden, säger Sven-Erik Bucht.

    Konkurrens, prisnivåer och logistik är andra utmaningar som nämns för den svenska livsmedelsexporten. Samtidigt antas en ökande befolkningsmängd, ökad digitalisering och förmågan till handelspolitiska samarbeten spela Sverige i händerna.

    Sammantaget identifieras 14 relevanta marknader med den största potentialen för livsmedelsexport identifierats, varav Kanada, Storbritannien, Tyskland, Japan och Hongkong anses ha bredast potential.

    I omvärlden ser vi ju en ökande protektionism, att man stänger gränser. Är det rätt att satsa på export då?

    – Det är ju beklagligt det här handelskriget som USA har startat med framförallt Kina, säger Sven-Erik Bucht.

    Mer gas

    – Men alltså, det är klart att vi ska satsa ännu mer på export när sådant här händer. Det handlar om mera gas nu, inte broms. Bromsen får mister Trump stå för, säger Sven-Erik Bucht.

    Rapportern bygger på statistik och intervjuer med 26 marknadsexperter i 22 länder, samt med ledande företrädare för nio branschförbund inom livsmedelssektorn.

    Det ska dit, enligt ny rapport

    BRÖD: Japan, Storbritannien och Tyskland störst potential. Möjligheter för nischprodukter, premium och hälsa samt branschöverskridande främjande.

    DRYCK: Kanada, Storbritannien och Tyskland störst potential. Ökad efterfrågan premium, ekologiskt, smoothies, funktionsdryck och låg sockerhalt.

    FÅGEL: Belgien, Japan och Hongkong störst potential för fågelkött med Sveriges styrkor djurhållning, låg antibiotikahalt och produktionssäkerhet.*​*

    FÄRDIGRÄTTER: Frankrike, Japan och Kanada störst potential. Smarta lösningar, ekologiska rätter och internationella smaker efterfrågas.

    KÖTT: Japan, Hongkong och Tyskland (ekologiskt) störst potential. Ökad konsumtion och efterfrågan på premium och västerländska produkter samt möjligheter för biprodukter gör Asien intressant.

    KVARN: Hongkong, Nederländerna, Schweiz och Storbritannien störst potential. Hälsosammare kost, ekologiskt och mindre socker drivande krafter.

    MEJERI: Japan (generellt premiumprodukter), Storbritannien och Tyskland störst potential. I Europa efterfrågas innovativa nischprodukter, t.ex. vegan.

    KRYDDOR, SÅSER OCH SMAKTILLSATSER: Kanada, Schweiz och Tyskland störst potential. Trender för ekologiskt, grillsåser och kvalitet bland såväl industri, dagligvaruhandeln som storkök. Branschen ser ytterligare möjligheter i Ryssland och Ukraina, marknader som ej ingått, men noterats, i denna analys.

    SOCKER OCH CHOKLADKONFEKTYR: Japan, Kanada och USA störst potential. Betalningsvilja för premium, hälsosammare snacks samt ekologiskt. Sverige möjlighet att vara unikt.

    SPRIT: Hongkong, Polen och Storbritannien störst potential drivet av efterfråga på premium i Europa och ökade västerländska alkoholvanor i Asien.

    TOBAK: Japan, Norge och USA störst potential. I Norge ökar snusande. Snus finns i Japan och USA. Låg kännedom kräver marknadsföring.

    ÖL & CIDER: Japan, Kanada och Storbritannien störst potential. Stark efterfrågan på premium, hantverksöl, ekologiskt samt söt cider (exkl. Japan).

    Källa: Business Sweden

    LÄS OCKSÅ: Ny kurs för den svenska landsbygdenLÄS OCKSÅ: Hon tar över Jordbruksverket

    Relaterade artiklar

    Till toppen