Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 12 februari 2016

    Börsintroduktion gav mejeriet 12,2 miljoner kronor

    Dalsspira mejeri i Färgelanda har tillförts 12,2 miljoner kronor sedan 440 delägare över hela landet investerat i aktier under börsintroduktionen.

    Carina Johansson och Malin Jacobsson.
    Carina Johansson och Malin Jacobsson.

    Det småskaliga mejeriet Dalsspira, som fram till nu enbart har hanterat getmjölk, investerar 18 miljoner kronor i en ny anläggning i Färgelanda. Förutom att öka mängden getmjölk ska mejeriet även processa 1,8 miljoner liter komjölk, rapporterar tidningen Västsverige.

    För att finansiera satsningen har Dalsspira under vintern introducerats på börsen. Nyemissionen har tillfört 12,2 miljoner kronor genom 440 aktieägare.

    – De som har investerat ute i landet är framför allt intresserade av getmjölken medan de som investerat lokalt är mest intresserade av komjölken, säger vd Malin Jakobsson till Västsverige.

    20 000 liter komjölk per dag

    Redan nu är 15–16 mjölkbönder i främst Färgelanda, Högsäter och Brålanda klara som leverantörer medan ytterligare ett tiotal producenter står på kö, bland annat i Bohuslän. Dalsspira räknar med att ta på sikt ta emot 20 000 liter komjölk per dag som i första hand ska säljas som konsumtionsmjölk.

    – Många butiker har hört av sig och vill sälja mjölken. Vi kommer att ta ett par kronor mer per liter till kund. Vi vill ju betala leverantörerna så mycket vi kan, säger grundaren Carina Jakobsson till Västsverige.

    Dalsspira har slutit ett centralt avtal med Ica vilket ger tillgång till kedjans 1 470 butiker. Dessutom levererar man redan till Coop, Hemköp och några andra butiker i närområdet.

    Mängden getmjölk ska öka från 80 000 till 120 000 liter per år. Den säljs som konsumentmjölk och yoghurt. Getmjölksproduktionen flyttar in i den nya anläggningen i april medan komjölken gör entré i maj–juni. Den kommer då att marknadsföras i butik med hjälp av leverantörerna.

    Relaterade artiklar

    Till toppen