Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 30 september

    Bonden som gillar Oatly

    Tidigare mjölkbonden Peter Forslund i Djura utanför Leksand har varit lantbrukare i närmare trettio år. Han tycker att Oatlys havredryck är en bra produkt, och har inga problem med företagets reklam.

     – Men tiderna förändras. För bönderna och deras företag är det bara att välja om man vill kliva på tåget eller stå kvar på perrongen, säger Peter Forslund.
    – Men tiderna förändras. För bönderna och deras företag är det bara att välja om man vill kliva på tåget eller stå kvar på perrongen, säger Peter Forslund. FOTO: ATL och privat

    – Den behöver inte kylas och blir inte dålig som mjölken blir. Jag har den i skafferiet eller i kölsvinet när jag är ute med båten, säger Peter Forslund som säger att han har flera kollegor i lantbruket som också kör med Oatly.

    Företaget har under de senaste veckorna fått massiv kritik för sin kampanj ”Spola mjölken” som kritiserats av både spannmålsbönder och blivit anmäld till Konsumentverket.

    Enligt Oatly själva handlar kampanjen om att minska sin konsumtion av mjölkprodukter och att man kan minska klimatutsläppen med 75 procent om man dricker havremjölk i stället för vanlig mjölk.

    Peter Forslund har inga problem med att Oatly framhäver sina fördelar gentemot mjölken, framförallt inte när det gäller klimatfrågan.

    – Att berätta att man är bättre än andra är väl grunden i all marknadsföring, säger Peter Forslund.

    ”Monopoltänkande”

    Av samma anledning har han inget emot att Arla nu återlanserat sina reklamfilmer om ”pjölk” och ”brölk”, som många tolkar som ett direkt angrepp på Oatly och havredrycken. Däremot säger det något om lantbruktes syn på både sig själva och på mjölkproduktion, menar han.

    – När Oatly attackerar mjölken ska man sluta leverera havre och allting. Men när Arla attackerar Oatly är det tyst. Det visar ju bara att lantbruket är kvar i 1970-talets monopoltänkande och att mjölkproduktionen fortfarande ses som motorn i lantbruket, en helig ko, säger Peter Forslund.

    Barnen påverkar

    Peter Forslund har två barn i 20-årsåldern. Det familjen dricker mest hemma är vatten de kolsyrat själva, säger han. Trots att de själva länge drivit köttproduktion blir det ofta vegetariskt, som quorn i fredagstacon.

    – Vi äter betydligt mer grönsaker och vegetabiliska produkter än för fem år sedan, säger Peter Forslund.

    Den nya kosten har fått honom att må bättre säger han.

    – Tänk allt stekt fläsk i löksås man åt förr. Och man såg att vågen bara steg. Nu går det åt andra hållet i stället.

    ”Ett vägval”

    När Peter Forslund var barn konsumerade svenskarna mindre kött av olika slag än i dag. Men man drack desto mera mjölk, minns han: till gröten på morgonen, till lunchen i skolan och till kvällsmaten.

    – Men tiderna förändras. För bönderna och deras företag är det bara att välja om man vill kliva på tåget eller stå kvar på perrongen, säger Peter Forslund.

    För egen ska han lägga ner efter vintern, säger han. Beslutet är taget, maskinerna sålda. Han började 1991 och drev sen mjölkproduktion innan han gick över till nötköttsproduktion 2003. Han har gått igenom gamla mjölkavräkningar med samma pris som i dag och är trött på att köttpriserna också står och stampar.

    – Jag har inget emot att arbeta, dygnet runt om det krävs. Men jag vill tjäna pengar på det, säger Peter Forslund.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen