Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 21 april

    Blå Ford regerar på stubbåkern

    En fet Ford TW25 mullrar på stubbåkern. Efter kommer en TW15, en TW20, ännu en TW15. Välkommen till grymmaste Ford-gänget i Fjärdhundra!

    Den här texten publiceras i samarbete med Traktor Power.

     TW25 var Fords näst största dragare på den tiden.
    TW25 var Fords näst största dragare på den tiden. FOTO: Kenneth Fransson

    Jag är strax utanför Fjärdhundra i Uppsala län och det är en fantastisk högsommardag. De blå stordragarna anfaller och jag hinner knappt hoppa åt sidan när de stormar ut på åkern. Kornåkern ska skördas senare i dag och jag är hos Norberg i Vånga. Bröderna Philip och Pontus Norberg är på hugget och efter några minuter är hela åkern fylld av Forddragare. Vart ska jag ta vägen?

    Behövs det så många Fordtraktorer?

    – Ha, ha! Det är klart att alla Fordarna inte behövs på våra 60 hektar åker. Men de här traktorerna är så fantastiskt underbara, säger Philip och skrattar gott.

     Norberg i Vånga har ställt upp några av gårdens Fordar. Här snackar vi TW15, TW25, TW20 och TW15.
    Norberg i Vånga har ställt upp några av gårdens Fordar. Här snackar vi TW15, TW25, TW20 och TW15. FOTO: Kenneth Fransson

    Nu har jag omringats av Ford. Här står TW25, TW15, TW20 och ännu en TW15. Vänta, visst är TW20:an tvåhjulsdriven. Det är första tvåhjulsdrivna Ford TW20 jag har sett i Sverige.

    – Ja, de är inte vanliga. Det är en 1980-års modell och vi köpte den i fjol som ett projekt eller ska vi kalla den reservdelstraktor. Vi gav 1 krona per kilo för den vilket motsvarar 6 000 kronor. Den har gått med släntklippningsaggregat och högsta växeln är havererad. Just nu har jag spärrat den så att man inte får i den av misstag, berättar Philip.

     Blue power! Pontus Norberg med Ford TW25:an. Det är dags att harva.
    Blue power! Pontus Norberg med Ford TW25:an. Det är dags att harva. FOTO: Kenneth Fransson

    Men varför är det så mycket Ford på gården?

    – Vi är uppvuxna med Fordar. Farfar körde Fordson Låglund och sedan blev det Fordson Super Major för far. Det har även funnits Ford 4000, 6600 och 7610 här på gården. Vi har ju naturligtvis fler Fordar än de som är ute på fältet här just nu, förklarar Pontus.

    Va, jag börjar kolla smått desperat åt alla håll?

    – Ja, vi har en Ford 4000 med Harahytt och Trima 910-lastare. Den funkar som trädgårds- traktor. Sedan har vi en Ford M100 som är allt-i-allo-traktor. Den var terracottafärgad när vi köpte den 2005. Det var inte acceptabelt så vi lackade om den i Fordblått så nu är den en riktig New Holland 8160 i stället, förklarar Philip glatt.

     Modernt 1988. Så här såg instrumentbrädan ut på TW25. Blått och svart var Fords favoritfärger.
    Modernt 1988. Så här såg instrumentbrädan ut på TW25. Blått och svart var Fords favoritfärger. FOTO: Kenneth Fransson

    Mycket bytt på TW15

    Att killarna älskar blått går inte att ta miste på. Men de gillar också att förbättra de gamla Fordarna. Den ena TW15 är från 1983 och den köptes för åtta år sedan. Den har bröderna satt en kromad Volvo lastbils-pipa på och pipan är dessutom flyttad till hyttstolpen för att ge föraren bästa sikten.

    – Vi har också satt större spridare i den sexcylindriga motorn. Det ökade effekten 10–11 hästkrafter. Därefter justerade jag om ventilerna vilket gav fem hästkrafter till. Slutligen skruvade jag upp bränslepumpen och då testade vi den i bromsbänk och nu ger motorn 185 hästar, förklarar Philip.

     Instrumentbrädan på IH 1420. Framtill syns den stora körspaken. På 1980-talet var det här bland det modernaste man kunde hitta.
    Instrumentbrädan på IH 1420. Framtill syns den stora körspaken. På 1980-talet var det här bland det modernaste man kunde hitta. FOTO: Kenneth Fransson

    Han har bytt fler saker på TW15-traktorn. Stolen är ny och dessutom generatorn. Båda bröderna är väldigt nöjda med just den traktorn.

    – Den här TW15 är vår stordragare och den sjunger gott, nästan lite väl högt om man kör länge, säger Pontus och småler.

     Denna Axial-tröska byggdes 1983.
    Denna Axial-tröska byggdes 1983. FOTO: Kenneth Fransson

    Inför vårbruket ska bröderna sätta på intercooler på TW15-traktorn.

    – Det ska bli en stor aluminiumintercooler för att få upp effekten ytterligare lite.

    I fjol köpte killarna en TW25 från Falun som bara gått 2 900 timmar. TW25 är ju den näst största modellen som Ford hade på sin tid.

    – Efter 13 timmar gick topplockspackningen. Det var inte kul. Nu har vi fixat det och bytt spridarspetsar men vi tycker inte att den drar lika bra som vår vässade TW15, erkänner Pontus.

     Ford-fantaster. Bröderna Pontus och Philip håller hela tiden på och förbättrar Fordarna från 1980-talet.
    Ford-fantaster. Bröderna Pontus och Philip håller hela tiden på och förbättrar Fordarna från 1980-talet. FOTO: Kenneth Fransson

    Hopplock från flera traktorer

    Tanken är att TW25:an ska få en motoröversyn på samma sätt som TW15-traktorn. TW25:an ska upp i en motoreffekt över 200 hästkrafter. Men TW25:an har redan nu fått ett häftigt dubbelmontage. Mellanringen kommer från en Valtra Valmet 8560 och är 6–8 centimeter bredare än normalt. Nu ligger det dubbla 20.8R38 bak och 750/45-30,5 fram.

    – Men den blir tungstyrd med 750-däck. TW25:an går med harven och den drar 6,5 liter diesel per hektar i tung körning och 5,5 liter i standardkörning, berättar Philip.

     Haspeln jobbar fint i korngrödan. Men det är lite ovanligt att se ett så litet skärbord på en Axial Flow-tröska.
    Haspeln jobbar fint i korngrödan. Men det är lite ovanligt att se ett så litet skärbord på en Axial Flow-tröska. FOTO: Kenneth Fransson

    TW15 som är stordragaren ligger på en dieselförbrukningen på sju liter per hektar med kultivatorn. Dieselåtgången med den 4 meter breda Rapidsåmaskinen är 5,5 liter per hektar. Bröderna har full koll på hur mycket diesel det går åt.

    – 60 procent av gårdens åker sås på våren och vi fixar vårbruket på fyra dagar om vädret är okej, säger Pontus.

    Fordarna laddar max och snart fylls åkern av de skönaste tonerna från två sexcylindriga Fordhästar som stormar fram sida vid sida.

     Detta är den lilla Axial Flow-tröskan och den har 13 fots skärbord. Den gör ett gott jobb trots sin ålder.
    Detta är den lilla Axial Flow-tröskan och den har 13 fots skärbord. Den gör ett gott jobb trots sin ålder. FOTO: Kenneth Fransson

    Tröskningen på gården sköts av en riktig prärielegend. Det är en tvättäkta IH Axial Flow-tröska, alltså en rotortröska. Det är en 1420 och det är inte vilken modell som helst. Det är den minsta tröskan som byggdes i 20-serien.

    – Den är rätt ovanlig i Sverige. Den har bara 13 fots skärbord och den är byggd 1983. Vi köpte den för 16 år sedan och nu har den gått 2 187 timmar.

    Bröderna tycker att det är en lätt maskin att sköta. Det jobbigaste är i så fall inställningen av sållen. Några saker har bytts under årens lopp. Det är ny vattenpump, generator, batteri plus att en del lager så klart.

     2 187 timmar Tröskan har gått 15 år på gården. Visst har det hänt lite saker med maskinen men det är mest slitdelar som behövt bytas.
    2 187 timmar Tröskan har gått 15 år på gården. Visst har det hänt lite saker med maskinen men det är mest slitdelar som behövt bytas. FOTO: Kenneth Fransson

    – Men annars är det mest slitdelar vi behövt köpa. Den här tröskan ersatte en Aktiv Överum 1150 här på gården. Det var en enorm skillnad med IH-tröskan och man upplevde att avverkningen blev det dubbla.

    ”Kommer hålla hur länge som helst”

    Bröderna poängterar att Axial Flow-tröskan är stensäker. En gång körde de igenom en axlyftare och det gick hur bra som helst.

    – Tröskan tuggade sönder axlyftaren helt och hållet. Vi har också byggt på spannmålstanken så nu får vi i en kubikmeter till.

     IH 1420 ersatte en Aktiv Överum 1150 på gården och bröderna upplevde att tröskkapaciteten fördubblades.
    IH 1420 ersatte en Aktiv Överum 1150 på gården och bröderna upplevde att tröskkapaciteten fördubblades. FOTO: Kenneth Fransson

    Nu är det dags att tröska den kornåkern vi står på. Philip varvar upp tröskverket och kastar sig ut. Visst rasslar det skönt när haspeln börjar mata in grödan och jag hör när rotorn får tag i den. Snart sprutar halmen ut där bak och jag står så att jag ser spannmålstanken fyllas. En 35 år gammal prärietröska går hur bra som helst.

    – Den är slitstark och den kommer ju att hålla hur länge som helst på vår gård, säger Philip.

    Spannmålsgården

    Norberg i Vånga

    Ort: Vånga, Fjärdhundra i Uppsala län.

    Ägare: Sven-Erik Norberg (Philip och Pontus far).

    Areal: Brukar 60 hektar åker.

    Grödor: 40 % höstsådd/60 % vårsådd. Höstvete, korn, havre, maltkorn, vårvete och oljeväxter.

    Skog: 45 hektar.

    Djur: 14 tjurar.

    Anställda: Inga. Sönerna Philip och Pontus jobbar naturligtvis.

    Traktorpark: Ford 4000, 1973. Ford M100 (New Holland 8160), 1996. Ford TW15, 1983. Ford TW15, 1984. Ford TW20 2WD, 1980.

    Ford TW25, 1988.

    Skördetröska: IH 1420, 1983.

    Trädgårdstraktor: Valpadana 1330.

    Såmaskin: Väderstad Rapid, 4 meter.

    Harv: Väderstad NZE, 98 pinnar, 7,4 meter.

    Kultivator: Väderstad, Cultus SK22, 5,10 meter.

    Plog: Överum treskärig växel.

    Vagnar: Tre enkelaxlade lastbilsbakändor, 6–8 ton/vagn. En XYZ-boggikärra, 15 ton.

    Övrigt: Båda bröderna jobbar också utanför gården. Pontus arbetar på Refvelsta Godsförvaltning och Philip jobbar på maskinfirman Traktor Nord med New Holland och Rottne skogsmaskiner.

    Trimmad Belgare

    Ford TW15

    Tillverkare: Ford Motor Company, Belgien.

    Tillverkades: 1983–1990.

    Motor: Sexcylindrig turbodiesel.

    Cylindervolym: 6,6 liter.

    Motoreffekt: 140 hästkrafter original, denna har 185 hästkrafter på motorn.

    Växellåda: 14 fram/4 back inklusive snabbväxel.

    Hjulbas: 2,81 meter.

    Längd: 4,51 meter.

    Höjd: 2,94 meter.

    Däck, fram: 600/55-26,5, på denna.

    Däck, bak: Dubbla 20.8R38, på denna.

    Vikt: 6,75 ton.

    Lilla prärietröskan

    IH 1420 Axial Flow

    Tillverkare: International Harvester

    Tillverkades: 1980–1985. Detta är en 1983:a.

    Motor: Sexcylindrig D358.

    Cylindervolym: 5,9 liter

    Motoreffekt: 112 hästkrafter

    Växellåda: Hydraulisk.

    Max hastighet: 20 kilometer/timmen.

    Skärbord: 13 fot.

    Tröskcylindern: 51 centimeter.

    Rotorlängd: 2,69 meter.

    Halmskakare: 3,95 kvadratmeter.

    Längd med skärbord: 8,25 meter.

    Höjd: 3,53 meter.

    Vikt med skärbord: 7,6 ton.

    Däck fram: 18,4-30, standard.

    Däck bak: 10,00-16, standard.

    Storebröder: 1440, 1460 och 1480.

    Blue Dragon

    Ford TW25

    Tillverkare: Ford Motor Company, Belgien.

    Tillverkades: 1983–1989.

    Motor: Sexcylindrig turbodiesel.

    Cylindervolym: 6,6 liter.

    Motoreffekt: 160 hästkrafter standard.

    Växellåda: 14 fram/4 back inklusive snabbväxel.

    Hjulbas: 2,67 meter.

    Längd: 4,85 meter.

    Höjd: 2,97 meter.

    Däck, fram: 750/45-30,5, på denna.

    Däck, bak: Dubbla 20.8R38, på denna.

    Vikt: 7,5 ton.

    Relaterade artiklar

    Till toppen