Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 31 augusti 2018

    Biogas och självkörande lastbilar hett på Elmia Lastbil

    Jönköping

    Att biogas är framtidens bränsle för lastbilar rådde det ingen tvekan om bland lastbilstillverkarna på årets Elmia Lastbil.

     Gasdrift är hett. Här är Volvos gasbil som med flytande biogas som är helt koldioxidneutral.
    Gasdrift är hett. Här är Volvos gasbil som med flytande biogas som är helt koldioxidneutral. FOTO: Anders Nilsson

    – Vi tittar på det som är lönsamt för kunden. I stadsmiljö med korta körsträckor har elbilen fördelar, men för längre sträckor är det gas vi tror på som bränsle, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationschef på Volvo.

    I sin monter visade Volvo ett elbilskoncept där den eldrivna lastbilen skräddarsys till den miljö den skall användas i. Eftersom batterierna är tunga och påverkar lastförmågan kan dessa byggas på i moduler efter hur mycket energi som lastbilen behöver bära med sig.

     Ivecos hela tunga lastbilsprogram kan köras på gas. En tank räcker upp till 160 mil.
    Ivecos hela tunga lastbilsprogram kan köras på gas. En tank räcker upp till 160 mil. FOTO: Anders Nilsson

    Full gas för Iveco

    Även på Iveco är man övertygade om att gas är framtidens lastbilsbränsle. Som exempel angavs att det redan i dag rullar lastbilar mellan Holland och Stockholm som drivs med flytande biogas (LBG) där en tankning räcker upp till 160 mil.

     Volvo elkonceptbil som är en del av Electricity, ett projekt i Göteborg kring framtida energilösningar för tunga fordon i stadsmiljö.
    Volvo elkonceptbil som är en del av Electricity, ett projekt i Göteborg kring framtida energilösningar för tunga fordon i stadsmiljö. FOTO: Anders Nilsson

    Självkörande och fjärrstyrt

    Men framtiden bjuder även på fjärr- och självstyrning. På Elmia Lastbil visade Mercedes framtidssbolag Lab 1866 upp en självstyrande lastbil, som styrs med gps och som får korrektionssignaler från en lokal station, vilket ger centimeternoggrannhet. Tänkta framtida användningsområden uppgavs vara till exempel flyttning av gods i inhägnade terminalområden.

    Volvo har dessutom gjort en uppgradering av sin Dynamic Steering, vilket har gjort det möjligt att fjärrstyra sina lastbilar. Via en fjärrkontroll kan föraren styra alla funktioner av lastbilen utanför förarhytten.

     Drivlinan för Volvos elbil. I bakgrunden ett batteri. Beroende på användningsområde kan lastbilen utrustas med ett eller flera batterier.
    Drivlinan för Volvos elbil. I bakgrunden ett batteri. Beroende på användningsområde kan lastbilen utrustas med ett eller flera batterier. FOTO: Anders Nilsson

    Gödseltrailers

    Danska WM visade i sin monter flera tankfordon för lantbrukstransporter. På plats fanns deras gödseltrailer med en rymd på 36 000 liter och centrifugalpumpar för fyllning och tömning. Priset för en trailer ligger på cirka 1,2 miljoner danska kronor.

    – Det finns en stabil efterfrågan på våra gödseltrailers. Redan vid relativt korta förflyttningar av gödsel är lastbilstransport ekonomiskt fördelaktigt, säger Jacob Hindsig på VM tank.

    I en annan monter visade Exero upp ett sandaggregat som ska monteras i lastbilens plogfäste för att öka framkomligheten vid sandning under extrema förhållanden.

     Självkörande lastbil. LAB 1886 är Mercedes framtidsavdelning som visade denna framtidsstudie. Bilen styrs med GPS och korrigeringssignal ger noggrannhet på centimeternivå.
    Självkörande lastbil. LAB 1886 är Mercedes framtidsavdelning som visade denna framtidsstudie. Bilen styrs med GPS och korrigeringssignal ger noggrannhet på centimeternivå. FOTO: Anders Nilsson

    Energibesparande lastväxlare

    På mässgolvet utmärkte sig även Joab Ecodrive lastväxlare som använder den rörelseenergi som finns i växlarflaket under växling. Hydrauliken är dessutom lastkännande och manövrering sker med proportionella ventiler.

    – Upp till 70 procent av energin som går åt vid växling kan sparas. Det innebär vid normala användningsförhållanden en besparing på 3 000 liter diesel, uppger Joabs representant.

    Attach är ett svängbart redskapsfäste för hjullastare. Fästet monteras i lastarens originalfäste och kan svängas 90 grader åt vänster eller höger.

    – Det är bara fantasin som begränsar vad fästet kan användas till. Det har varit ett massivt intresse kring detta, säger Anders Ljung på Fors Industrier.

     Volvo fjärrstyrda lastbil som styrs med fjärrkontroll utifrån.
    Volvo fjärrstyrda lastbil som styrs med fjärrkontroll utifrån. FOTO: Anders Nilsson
     Fjärrkontrollen till Volvos fjärrstyrda lastbil. Härifrån kan alla funktioner på lastbilen styras.
    Fjärrkontrollen till Volvos fjärrstyrda lastbil. Härifrån kan alla funktioner på lastbilen styras. FOTO: Anders Nilsson
     Gödseltrailer från WM tarm. Trailern är helt i rostfritt stål med en självbärande tank. Pris 1,2 miljoner danska kronor.
    Gödseltrailer från WM tarm. Trailern är helt i rostfritt stål med en självbärande tank. Pris 1,2 miljoner danska kronor. FOTO: Anders Nilsson
     Med fjärrkontrollen styrs alla funktioner på gödseltrailern.
    Med fjärrkontrollen styrs alla funktioner på gödseltrailern. FOTO: Anders Nilsson
     Släp med vattenburen golvvärme. Detta släp från Ory är utrustat med värmeslingor i flaket, isolerande lämmar av laminat och isolerat kapell. Användningsområdet är transport av potatis.
    Släp med vattenburen golvvärme. Detta släp från Ory är utrustat med värmeslingor i flaket, isolerande lämmar av laminat och isolerat kapell. Användningsområdet är transport av potatis. FOTO: Anders Nilsson
     Denna framkärra till ett MT släp från Eksjö har ett axelavstånd på 1,8 meter som därmed klarar 20 ton. Detta ger ett fyraxligt släp en totalvikt på 40 ton.
    Denna framkärra till ett MT släp från Eksjö har ett axelavstånd på 1,8 meter som därmed klarar 20 ton. Detta ger ett fyraxligt släp en totalvikt på 40 ton. FOTO: Anders Nilsson
     Joabs lastväxlare Ecodrive som använder växlarens och flakets rörelseenergi för att sänka energiförbrukningen. Vid normal användning sparas 3 000 liter bränsle.
    Joabs lastväxlare Ecodrive som använder växlarens och flakets rörelseenergi för att sänka energiförbrukningen. Vid normal användning sparas 3 000 liter bränsle. FOTO: Anders Nilsson
     Exero frontmonterad sandspridare hjälper sandbilen att ta sig fram under svåra förhållanden.
    Exero frontmonterad sandspridare hjälper sandbilen att ta sig fram under svåra förhållanden. FOTO: Anders Nilsson
     Svängbart redskapsfäste från Fors industrier. Fästet kan svängas 90 grader åt vardera hållet och tiltas för att till exempel tömma en skopa i utsvängt läge.
    Svängbart redskapsfäste från Fors industrier. Fästet kan svängas 90 grader åt vardera hållet och tiltas för att till exempel tömma en skopa i utsvängt läge. FOTO: Anders Nilsson
     Slip Stop är ett slirskydd i fyra delar för snabb enkel montering, då man behöver ta sig ur en besvärlig situation.
    Slip Stop är ett slirskydd i fyra delar för snabb enkel montering, då man behöver ta sig ur en besvärlig situation. FOTO: Anders Nilsson
     Veva ner stödbenen på trailern är ett minne blott med elektriska trailerstödben från Jost.
    Veva ner stödbenen på trailern är ett minne blott med elektriska trailerstödben från Jost. FOTO: Anders Nilsson
     Allt på Elmia är inte nya bilar. En hel hall var fylld med gamla fina lastbilsklassiker.
    Allt på Elmia är inte nya bilar. En hel hall var fylld med gamla fina lastbilsklassiker. FOTO: Anders Nilsson

    Relaterade artiklar

    Till toppen