Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 16 September

    Findiesel från skogen – nu händer det!

    Det som absolut inte får hända nu är att fler än Jimmie Åkesson börjar tala om att backa biobränsletåget, menar ATL:s krönikör Johan Freij.

    Nu händer det! Länge har det snackats – men nu äntligen börjar de nordiska skogsbolagen nosa på storskalig produktion av fordonsbränsle. Sverige var tidigt en föregångare med företaget Sun Pine som startade biodieselproduktion av tallolja. Denna talloljediesel blandas i dag i den vanliga dieseln vid våra tankstationer runt om i landet.

    Sverige har i dag krav på en inblandning av biobaserade bränslen i våra fordonsbränslen som ger en sänkning av koldioxidutsläppen med 19,3 procent. Det är denna inblandning som Jimmie Åkesson, i valdebatten, tog upp som ”fuldiesel”. Orsaken var att det även finns importerad palmoljebaserad diesel i blandningen.

    Uttalandet har en viss relevans eftersom inhemsk produktion av biodrivmedel, som talloljediesel, inte räcker till. För att nå kravet måste bränslebolagen importera andra biobaserade produkter, däribland palmolja.

    Varför har då inte de nordiska skogsbolagen, i stor skala, hoppat på biobränsletåget för länge sedan? Jo, för att man inte har haft långsiktiga, politiska förutsättningar. Vem ska då gå först, politikerna eller industrin, hönan eller ägget?

    Svaret är enkelt. Det är bara politikerna som kan gå först och det är så det måste vara. Ingen kan ju tvinga de svenska skogsbolagen att göra miljardinvesteringar i produkter som de inte vet om det finns någon avsättning för.

    Tack vare inblandningskraven är listan nu lång med investeringsprojekt. Talloljan produceras som sagt redan hos Sun Pine, Stora Enso och UPM-Kymmene medan SCA precis startat. Tyvärr består en tallstock av endast 3 procent tallolja, så det är först när det energirika ligninet börjar utvinnas som hävstången från skogen blir riktigt stor.

    Hela 28 procent av stocken är lignin. Här är bland annat Preem långt framme med en ambition om 300 000-500 000 ton ligninbaserad diesel med start i Rottneros Vallviksanläggning.

    Detta är investeringar som är så otroligt viktiga för Sverige. Det är nämligen vägen över bioenergin som ger svensk skogsindustri möjligheten att bli världsledande på skogens nya produkter som kolfiber, bioplaster och så vidare.

    Det som absolut inte får hända nu är att fler än Jimmie Åkesson börjar tala om att backa biobränsletåget, bara för att vår biodiesel innehåller en mindre del palmolja.

    Nej – tvärtom ska vi ställa krav på att politikerna i stället väger in hela klimateffekten i biodieselproduktionen så produktionen av dessa bränslen sker inom Sverige och EU. Det är dessa beslut som lägger grunden till investeringar som kommer att öka värdet på ditt virke för mycket lång tid framöver.

    Så går det till när Neste tillverkar förnybar diesel. ATL har besökt fabriken i Finland.

    Till toppen