Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 maj 2015

    Bättre betalt med Reko

    Direktkontakt mellan konsument och producent och inga pengar som fastnar i mellanhänder. Konceptet Reko-ringar har blivit ett lyckat sätt för finländska lantbrukare att få bättre betalt för sina produkter. Kundresponsen har minst sagt varit enorm.

    Thomas Snellman introducerade Reko-ringarna i Finland 2013. Sedan dess har de spridit sig till flera håll i landet.
    Bild 1/2Thomas Snellman introducerade Reko-ringarna i Finland 2013. Sedan dess har de spridit sig till flera håll i landet.
    Rekoträffarna har också blivit något av en trevlig samlingspunkt och ett tillfälle att springa på bekanta, vilket säkert är en del av framgången.
    Bild 2/2Rekoträffarna har också blivit något av en trevlig samlingspunkt och ett tillfälle att springa på bekanta, vilket säkert är en del av framgången.

    På bara några minuter ringlar köerna långa på parkeringen utanför yrkesskolan Optima i Jakobstad i Österbotten på den finländska västkusten. I kväll är det Reko-träff och de som köar har på förhand beställt morötter, ägg, kött, potatis eller andra produkter av lokala producenter i en grupp på Facebook.

    Konceptet kallas Reko-ring, och den som hämtade idén till Finland heter Thomas Snellman. Han är också på plats i kväll för att hämta upp sina egna beställningar. Tidigare i år tilldelades han priset Foodia Award för sitt engagemang i direkthandeln med lokalproducerad mat.

    – Jag är glad att jag hittat en marknadskanal för producenterna där ingen betalar till mellanhandeln, säger Thomas Snellman.

    Allt förbeställt

    Systemet är enkelt men effektigt. Allt är förbeställt och betalas på plats och producenterna behöver på så sätt inte ta med sig mer varor än vad som går åt. Alla mellanhänder är borttagna och marknadsföringen kostar ingenting.

    För att ge ett prisexempel ligger producentpriset för konventionell potatis på 15 cent kilot enligt Naturresursinstitutet Luke. Genom Reko-ringen kan potatisen säljas för 60-90 cent kilot.

    – I princip får bonden direkt det pris som handeln får. Det är ett påslag som kan variera mellan 50 och 500 procent, säger Thomas Snellman.

    Fransk idé

    Idén fick Thomas Snellman på en resa i Frankrike där han bekantade sig med ett liknande system. Det hela verkade intressant och han bestämde sig för att ta hem idén till Österbotten.

    Eftersom han vid sidan av sitt jordbruk också arbetade i ett projekt för att öka intresset för ekologisk produktion passade idén bra in i det arbetet. Ekologiska produkter är också väldigt populära bland kunderna, men det är inget krav för att få vara med. Det är det närproducerade som lyfts fram.

    Den första Reko-ringen startade i Jakobstad 2013. I dag finns ett 50-tal ringar med uppemot 30 000 medlemmar på olika håll i landet. En lavinartad utveckling, som egentligen inte förvånar upphovsmannen.

    – Jag såg att det hade enorm potential, sen kanske jag var överoptimistiskt, men det har utvecklats ungefär i den takt som jag trodde, säger Thomas Snellman.

    Skapar samhörighet

    Möjligheten att kunna få ut en högre vinst på sina produkter är naturligtvis ett stort incitament för producenterna att delta i Reko-ringarna, men direktkontakten med konsumenterna har också gett andra värdefulla fördelar.

    – Det här har skapat en social samhörighet. Yrkesstoltheten har ökat bland producenterna när det fått feedback direkt från konsumenten att den här produkten är bra. Så den sociala biten har varit jätteviktig, att man gör något som andra uppfattar som värdefullt, säger Thomas Snellman.

    Vad säger handeln då?

    – Den är inte så kritiskt som man kunde tro. På en ort var det till och med så att en mataffär hörde av sig om inte Reko-träffarna kan ordnas på deras parkering, eftersom de då ser möjligheten att kunderna handlar annat samtidigt.

    Så funkar det

    • Namnet Reko står för rejäl handel. 
    • Vem som helst kan start upp en Reko-ring om det finns intresserade kunder och producenter på en ort. 
    • Grunden till ringen är en Facebookgrupp där producenterna listar produkter och priser inför kommande träff och konsumenterna gör sina beställningar. 
    • En offentlig plats på orten, som exempelvis en stor parkering utgör oftast träffpunkten där varorna kan hämtas och betalas.
    • Alla försäljare ansvarar själva för att alla hygienföreskrifter följs och att inkomsterna deklareras på rätt sätt.
    • Reko-försäljningen faller inom ramen för samma lagstiftning som torghandeln i Finland. Kvitto ska kunna ges på kundens begäran. 
    • Även i Sverige kunde denna modell vara möjlig utan kassaregister eftersom försäljningen faller inom ramen för distansavtal. Den möjligheten kan dock komma att försvinna enligt ett förslag som Skatteverket lämnat till regeringen. 
    • Någon takorganisation finns inte för Reko-konceptet alla ringar startar på lokala initiativ.

    Relaterade artiklar

    Till toppen