Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 3 september

    Bästa halvåret någonsin för Arla

    Ett turbulent halvår som gick bättre än väntat, så sammanfattar Arla sin halvårsrapport. Intäkterna nådde rekordnivåer och det corona-orsakade tappet för foodservice vägdes upp av starkare detaljhandel.

    FOTO: Alex Ljungdahl/Expressen/TT

    2020-talets första halvår har stavats pandemi, karantän och nedstängningar. Det har satt hela livsmedelsindustrin i gungning.

    Men Arla klarade sin försäljning över förväntan och konsumenternas val vid kyldiskarna har vägt upp för det förväntat stora tappet för foodservice-sektorn.

    Bolagets omsättning var rekordhöga 5,4 miljarder euro under perioden, närmare 55,8 miljarder svenska kronor. Det är 2,8 procent mer än första halvåret i fjol.

    Arla har som mål att ligga i ett vinstintervall mellan 2,8 och 3,2 procent. Periodens resultat efter finansnetto och skatter blev 166 miljoner euro, 29 procent mer än motsvarande period i fjol.

    Uttryckt i procent hamnar vinsten nu på 3 procent, vilket är högre än normalt vid halvårsskiftet. Jämfört med i fjol har bruttoresultatet har ökat med tio procent.

    Svajigare men högre mjölkpris

    ”Förlorad försäljning inom Foodservice och lägre råvarupriser under första halvåret uppvägdes mer än väl av en exceptionellt hög varumärkestillväxt på 10,4 procent”, sammanfattar Arlas koncernchef Peder Tuborgh i rapporten.

    Betalningen för mjölkbönderna svajade också mer än föregående år, med en uppgång i priset i början av året som sänktes längre fram under perioden. Totalt sett var det genomsnittliga a contopriset 34,4 eurocent/kilo mjölk under perioden, jämfört med 34,2 eurocent/kilo mjölk under första halvåret 2019. Det motsvarar 3,55 kronor/kilo mjölk första halvåret 2020 jämfört med 3,53 kronor/kilo mjölk under samma period 2019 (sett till dagens kronkurs).

    Men försäljningen gick fortsatt starkt även i Sverige, omsättningen var i nivå med europamarknaden och ökade med 0,9 procent, eller till 7,045 miljarder svenska kronor. Tappet i foodservice balanserades även i Sverige upp av att försäljningen ökade i detaljhandeln med 0,3 miljarder kronor. Arlas strategiska egna varumärken växte med 2,8 procent.

    Nu väntar en osäker höst på många sätt. Ändå räknar Arla med att nå sina förväntade resultat för helåret, med en omsättning på 10,4-10,8 miljarder euro.

    Tydligt är att flera av Arlas varumärken har gått starkt. Ett exempel är Lurpak som bokstavligen har sålt som smör i Storbritannien under våren med en ökning på 17,7 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Men Arlas största marknad går mot brexit och centralt analyseras olika scenarier för hur detta påverkar koncernen, i olika grad av bekymmer.

    Koncernchefen Peder Tuborgh var under presskonferensen tydlig med att han inte tror att det kommer något positivt ur brexit för Arlas del.

    – Men för detta år kan vi inte se någon finansiell påverkan av brexit i Arla Foods. Det är något vi måste bevaka 2021.

    ATL återkommer med mer om Arlas resultat senare under torsdagen.

    Relaterade artiklar

    Till toppen