Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 24 mars

    Baklastare som traktorgrävare

    Med grävaggregat LMG400 monterat förvandlas baklastaren från lastmaskin till grävmaskin. Hos Ingemar har det blivit en perfekt kombination.

     Ingemar använder kassettgrävaren med jämna mellanrum till mindre grävjobb på gården.
    Ingemar använder kassettgrävaren med jämna mellanrum till mindre grävjobb på gården. FOTO: Joel Sannemalm

    Under baklastarnas storhetstid utvecklades en uppsjö av tillbehör, bland annat fanns det grävaggregat som förvandlade maskinen till hjälplig grävare. En tidig variant sattes direkt i det vanliga redskapsfästet och kallades servicegrävaren. Den fanns redan vid starten på 1950-talet till H10. Det var en montering som frestade maskineriets leder och bussningar.

    LMG400 eller den så kallade kassettgrävaren fungerade dock bättre. Där sitter grävaggregatet i en kassett som fästs i lastmaskinen.

     Varning, backande maskin.
    Varning, backande maskin. FOTO: Joel Sannemalm

    Ingemar Johansson på Pugerup Södergård inte långt från Snogeröd mellan Eslöv och Hörby använder kassettgrävaren på sin gård. Han var ute efter en maskin för enklare grävarbeten och en LM218 med grävaggregat LMG400 passade perfekt till ändamålet.

    – Vi använder den som komplement om vi har problem med något, något rörstopp i dräneringen till exempel. Jag har faktiskt grävt en längre sträcka men då brukar vi ta in maskinstation som hjälper till, säger Ingemar.

     Ingemars baklastare är en LM 218.
    Ingemars baklastare är en LM 218. FOTO: Joel Sannemalm

    Hur fungerar den till det arbete du utför?

    – Den funkar väldigt bra, den är lätt att använda och lätt att ställa av om man skulle vilja använda lastmaskinen till något annat.

    Ingemar Johansson köpte baklastaren och gräv-aggregatet tillsammans.

    – Jag har haft den i sex år. Jag köpte den på en lantbruksauktion.

    Traditionell tvåspaksfunktion

    Tanken vid köpet var att maskineriet skulle komma till användning och inte bara vara en nostalgimaskin.

    – Det var mest för att kunna gå ut och tillfälligt fixa till om man hade problem med något. Även om maskinen inte förflyttar sig så lätt kan man alltid jobba sig fram med stickan så man behöver inte köra fast för det.

    Att lära sig hantera maskinen vid grävning är inga problem menar Ingemar.

     Grävaggregatet styrs med två spakar.
    Grävaggregatet styrs med två spakar. FOTO: Joel Sannemalm

    – Det är tvåspaksfunktion. Det är traditionellt och man kommer ganska fort in i det, upp och ner och in och ut med stickan och så sidledsförskjutningen. Man får sitta och köra ett slag och sedan kommer det rätt snabbt.

    Grävfunktionerna manövreras med två fyrvägsspakar. Stödbenen manövreras var för sig med två spakar längre ner på spakstället.

     Ingemar Johansson vid sin baklastare LM218 som har kassettgrävaren monterad.
    Ingemar Johansson vid sin baklastare LM218 som har kassettgrävaren monterad. FOTO: Joel Sannemalm

    Bra skick

    Både baklastaren och kassettgrävaren var i bra skick vid köpet och bara en mindre sak har åtgärdats sedan dess.

    – I huvudkolven bytte vi en packbox, den läckte lite olja. Annars tycker jag det mesta är funktionellt.

    Går det att få tag i delar till den?

    – Det är nog inte så lätt längre men det är Volvogrejer det mesta så det går säkert att hitta om det skulle vara något.

     Stödbenen håller baklastaren stabil under grävning. Dessa sitter fästa i aggregatet.
    Stödbenen håller baklastaren stabil under grävning. Dessa sitter fästa i aggregatet. FOTO: Joel Sannemalm

    Ingemar driver ett konventionellt lantbruk med mjölkproduktion. En sjuårig växtföljd med inslag av sockerbetor och oljeväxter, spannmål och vall.

    – Det är mitt föräldrahem som jag övertog efter mina föräldrar. Här på Södergård är det 110 hektar men sedan har jag köpt till mer mark längre bort.

     ”En sofistikerad produkt” står det i produktbladet.
    ”En sofistikerad produkt” står det i produktbladet. FOTO: Joel Sannemalm

    Används 30-40 timmar varje år

    Kassettgrävaren är bara ett komplement på gården så det blir inte våldsamt många timmar den används.

    – Det kan kanske bli 30–40 timmar om året. Men tillgängligheten är jätteviktig, säger Ingemar.

     Konstruktionen fungerar bra än i dag.
    Konstruktionen fungerar bra än i dag. FOTO: Joel Sannemalm

    LMG400 är avsedd för Volvo BM lastmaskiner och den passade modellerna LM218, 620/640, 621/642 och 840/841.

    I Volvos broschyr från början av 1970-talet kan man läsa följande om kassettgrävaren.

    ”Volvo BM kassettgrävare är en sofistikerad produkt utvecklad speciellt för allroundlastarna som härigenom för ett ytterligare breddat användningsområde. Den här produktkombinationen ger hög utnyttjandegrad och ersätter i många fall behovet av specialmaskiner.”

     LMG400, mer känd som kassettgrävaren.
    LMG400, mer känd som kassettgrävaren. FOTO: Joel Sannemalm

    Svårt att hitta fakta

    Baklastarna gick alltså under benämningen allroundlastarna då.

    Det kan i dag vara ganska knepigt att hitta exakt fakta runt grävaggregatet, exempelvis var det tillverkades. Erik Eketorn som ligger bakom sidorna baklastaren.se och glappfri.nu har lite information i ämnet.

    – LMG400 eller kasettgrävaren tillverkades mest sannolikt av Lundbergs underleverantör Renholmens Mekaniska som till exempel gjorde timmergriparna till baklastarna. Jag har sett en bild som har sitt ursprung hos Renholmens som visade en prototyp på LMG (LastMaskinGrävare).

    Kasettgrävaren

    LMG400

    Vikt, aggregat: 1 850 kilo inklusive fäste.

    Grävdjup: 3,9 meter.

    Räckvidd: 5,3 meter.

    Lasthöjd under tippad skopa: 2,8 meter.

    Brytkraft: 3 400 kilopond.

    Manöverspakar: Två.

    Svängvinkel: 180 grader.

    Skopvolym: 220 liter.

    Skopbredd: 600 millimeter.

    Relaterade artiklar

    Till toppen